Selasa, 17 November 2009

Keselamatan didalam loji

Memang benar pihak pengurusan telah menyediakan pelbagai peraturan dan alatan keselamatan untuk menjamin keselamatan didalam loji. Namun asas kepada keselamatan adalah bermula dari kita sendiri. Memakai PPE adakalanya agak merimaskan dan merumitkan kerja, seperti memakai kaca mata keselamatan sewaktu tugas kimpalan atau Full Face Mask pada keadaan panas dan berwap. Kita mesti menerima hakikat perkara yang merimaskan kita itu 99% akan menghindarkan kita dari bahaya kekal kepada diri sendiri. Apabila sesuatu perkara yang berlaku kepada diri kita, percayalah! tak akan ada seorang pun yang akan menanggungnya melainkan diri kita sendiri. Jadi memang tak salah jika kita memakai selipar sewaktu didalam loji kerana jika terpijak paku atau Spanar terjatuh diatas jari kelingking kaki kita bukan orang lain peduli pun. Itu masalah kita.

Kadang-kadang kita terpengaruh dengan orang yang lebih senior dari kita, mengambil mudah pelbagai perkara. Memang mereka telah sepuluh atau lima belas tahun melakukan perkara yang sama tanpa mengalami sebarang kecederaan. Tetapi apa yang berlaku didalam tubuh badan mereka tiada siapa yang tahu melainkan diri mereka sahaja. Kita mungkin pernah mendengar rintihan kecil mereka akan masalah kesihatan yang seolah-olah tiada kena mengena dengan himpunan bahan kimia didalam tubuh mereka ataupun kesan keengganan memakai PPE. Pada kebiasaannya makhluk halus atau buatan orang sering dipersalahkan.

Untuk pengatahuan semua, kebanyakan masalah keselamatan ditempat kerja tidak akan menunjukkan kesannya dalam masa terdekat. Seperti keengganan memakai Ears Plug sewaktu melakukan kerja baik pulih Compressor disebelah Compressor yang sedang beroperasi. Hari ini mungkin tiada apa2 yang berlaku, tunggulah bila hari tua menjelang nanti. Orang masih boleh mendengar lagu2 dangdut kita telah terkenal dengan gelaran pekak.

Pada pendapat aku, bagi hal2 berkaitan keselamatan biar tersalah berlebihan berbanding tersalah berkurang. Misalnya pemeriksaan LEL pada kawasan yang kita rasakan tak merbahaya didalam loji bagi kerja kimpalan. Memang bagi sesetengah juruteknik (orang lama khasnya) ianya kelihatan sebagai kerja bodoh. Jika berlaku sebarang kemalangan, adakah berbaloi untuk kita tidak mahu kelihatan bodoh dengan akibat yang terpaksa ditanggung oleh orang yang terlibat?

Ingat! kita tidak boleh mengharapkan Peraturan, Safety Officer ataupun Penyelia untuk menjaga keselamatan kita. Sebagai manusia kita telah dikurniakan akal (aku tak rasa orang kurang siuman dibenarkan bekerja diloji) untuk menilai dan menjaga keselamatan diri kita sendiri. Kemudian, apabila setiap individu pandai menjaga keselamatan diri mereka, aku percaya secara automatik keselamatan organisasi akan lebih terjamin.

Sebelum aku menamatkan post aku pada kali ini aku ingin menceritakan pengalaman aku pada satu benda mistik dalam hal keselamatan ini:

Dua tahun lepas kat loji aku tersebar kehebatan cincin teras Munggal atau Kilo mengikut bahasa luar. Teras Kilo ini terkenal dengan khasiat menjadikan pemiliknya kebal. Apatah lagi seorang pemakai cincin ini pernah membuat demo mencurahkan asid keatas tangannya tanpa memberikan apa2 kesan mudarat. Nak dijadikan cerita, pada suatu hari salah seorang juruteknik elektrik telah mengalami kemalangan kecil dengan terhiris jarinya sewaktu menggunakan gergaji. Memang ianya kemalangan kecil tapi lukanya agak besar. Apa yang menghairankan aku adalah dia merupakan salah seorang pemakai cincin teras kilo yang akan menjadikan pemiliknya kebal.
Kesimpulannya: Gunakan PPE yang sesuai dengan kerja anda.




Tiada ulasan: