Isnin, 28 September 2009

Pearl Jam



Album pertama Pearl Jam yang aku beli adalah Vitalogy. Sebelum itu aku tak pernah dengar muzik Pearl Jam, faktor yang menyebabkan aku membeli album ni ialah MTV award yang disiarkan semasa hari raya kat TV 2 yang menunjukan Pearl Jam memenangi anugerah bagi lagu Jeremynya. Bayangkan orang yang tak pernah dengar lagu Pearl Jam dan mula mendengarnya melalui Album yang maha pelik ini. Lagu2 didalamnya memakan masa untuk aku hadam (Pada masa itu aku layan Scorpions, Bon Jovi (Keep The Faith) dan Iron Maiden (Fear Of the dark) lama2 lagu2nya melekat jugak kat hati sanubari aku terutamanya Betterman dan Corduroy.
Kemudian satu2 album lama Pearl Jam aku kutip dari Ten sehinggalah Vs. Muncul pulak album baru No Code yang lagi pelik dari Vitalogy dengan lagu2 yang tak mesra radio seperti Red Mosquito dan Hail-hail namun sekali lagi berjaya melekat kat jiwa aku.
setelah beberapa lama menanti dan dengan ura2 Pearl Jam telah berpecah muncul Album Yield, album yang tak perlu aku dengar banyak kali, terus melekat kat jiwa aku. Aku ingat lagi selepas keluar dari panggung wayang menonton Titanic aku beli album ni dan dengar melalui walkman aku, track 1-13 agak senang dihadam. Lagu Given To Fly dan In Hiding menjadi lagu wajib aku dengar sebelum pergi kuliah.Yield diikuti dengan album Live dengan tajuk Live on two legs, album live yang sempurna bagi aku.
Semasa praktikal kat World Wide Sita kat puchong, waktu rehat tengahari radio Era mainkan lagu Nothing As it Seems dari album Binaural, album yang bagi aku boleh lah. Tiada satu lagu pun yang menjadi lagu wajid dalam koleksi Mp3 dalam komputer aku masa tu.
Tahun pertama aku kerja kat kemaman album yang aku rasa terbaik Pearl Jam setakat ini; Riot Act telah keluar. Lagu2 seperti Save you, i'm mine dan Thumbing my way kick my lazy ass straight to the heaven. Boleh dikatakan album Unplugged dari Pearl Jam, Live at Benaroyal Hall membunuh kehebatan Nirvana dan Alice In Chain Unplugged dengan sekali pukulan. Cuba dengar lagu Thumbing my way dari album ini dan hayati vokal berhantu Eddie Vedder, he will awake the dead soul in you.  
The Lost Dog album yang muncul dengan dua CD iaitu B side dari lagu2 yang pernah dikeluarkan,terdapat lagu2 yang biasa ada dalam konsert Pearl Jam tetapi tidak pernah muncul secara rasmi didalam album lagi.
Album dengan Self Title dan gambar buah Avacado dengan tema anti peperangan yang lebih keras dan jelas sama seperti album Riot Act. Eddie dan kengkawan kembali mengganas dengan lagu yang keras dan laju,cuba hayati Life wasted dan World Wide Suicide.
DVD yang aku dah tonton banyak kali sehinggakan isteri aku yang x minat Pearl Jam pun boleh kenal Eddie Vedder adalah antara DVD konsert Pearl Jam yang hebat dan manis bagi aku, terasa seolah2 aku ada bersama mereka ketika itu; Immagine in Chronicle.
Back Spacer, album terbaru muncul masa aku tengah sibuk menjadi orang tua yang sedang pening memikirkan perbelanjaan hari raya. Hari raya ke-2 aku habiskan dengan mendengar album ini dalam Mp3 player aku. Bila la Eddie and the gang nak mari sini atau Singapore......Eddie i luv u.
Ok lah bagi yang x penah dengar lagu Pearl Jam kat bawah ni aku Upload lagu yang aku rasa baik untuk telinga korang. Sila Download:


lagu2 yang ada kat dalamnya (kualitinya x berapalah, pasal lagu2 tu aku amik dari album berlainan):
  1. Worldwide Suicide
  2. Grievance (Live)
  3. Hail-hail
  4. Daughter
  5. Given to Fly
  6. Red Mosquito
  7. Marker in the Sand
  8. Betterman
  9. Insignificance (Live)
  10. Corduroy
  11. rearview mirror
  12. Evenflow
  13. In Hiding
  14. Jeremy
  15. I am Mine
  16. save you

Tiada ulasan: