Selasa, 16 Jun 2009

Instrument

Gambarajah A


Graf A

Bagi orang proses, memahami alatan instrument merupakan satu kelebihan dalam pengoperasian seharian. Berikut merupakan beberapa contoh berkaitan permasalahan berkenaan alatan ini:

1. Perhatikan graf A kat atas: Ada satu tangki digunakan untuk membekalkan cecair bersuhu tinggi kesebuah Heat Exchanger. Aras tangki dikawal dengan menggunakan injap kawalan (Control Valve) diantara 25 – 60% (aras 25% injap terbuka dan aras 60% injap tertutup). Pump dihidupkan secara manual apabila kerja pembekalan cecair bersuhu tinggi diperlukan dan pump akan berhenti secara automatik apabila aras berkurang kepada 30%.

Suatu hari terdapat kejanggalan kepada graf aras tangki ini (perhatikan graf kat atas) kerana vent tangki yang tersumbat. Pada mulanya staff yang bertugas mengesyaki injap kawalan telah mengalami kegagalan (passing). Setelah diperiksa oleh pihak intrument didapati ianya berada dalam keadaan sihat (healthy). Kemudian alatan penunjuk aras (dari jenis purged impulse line diaphragms) pula disyaki tersumbat, tetapi pihak intrument berkeras mengatakan alatannya tidak bermasalah.

Jika kita teliti cara alat penunjuk aras ini berfungsi, persoalan kemugkinan ianya tersumbat atau separa tersumbat dapat diketepikan dan masa tidak terbuang untuk mencari punca sebenar. Jika alat pengukur aras jenis ini tersumbat ianya akan memberikan bacaan tetap yang maksimun manakala yang separa tersumbat akan memberikan graf yang sama seperti yang normal tetapi dengan nilai yang tinggi dari aras sebenar.

2. Perhatikan gambarajah A: Tangki didalam ini mengandungi cecair perencat aktiviti mangkin didalam reaktor yang dibekalkan kedalam suapan reaktor dengan menggunakan Pump Rociprocating pada kadar tertentu.

Suatu hari didapati aliran jisim bendalir ini masuk ke Reaktor menurun dengan ketaranya. Pemeriksaan secara visual terhadap pump telah dijalankan dan didapati ianya berfungsi dengan baik. Peneraju syif pada malam itu mengambil keputusan yang aliran ke reaktor adalah baik dan meter aliran jisim dari jenis Coriolis telah mengalami kegagalan.

Sebenarnya jika peneraju syif tersebut memahami fungsi meter aliran jisim dari jenis Cariolis ini beliau tidak akan membuat keputusan yang silap dan mengambil resiko jangka hayat mangkinnya.

3. Satu Thermowell element telah terbakar kerana suhu yang ditanganinya melebihi had yang mampu ditanganinya. Kerana thermowell element yang terdapat didalam inventori adalah pada jenis yang sama maka termowell element sementara dari jenis berlainan tetapi lebih pendek digunakan. Bacaannya berkurangan sebanyak 100 C.

4 ulasan:

Struggling engineer berkata...

Welcome to my blog...http://bukanmasterpiece.blogspot.com/

Ibnu Ismail_77 berkata...

Ok,
Nanti aku link kan kat blog aku.
Bagus blog tu...ala2 sang kelembai punya.
TuAn PuNyA BLog

Rohisham Ismail berkata...

ada dah kan ... last2 muncul juagk.. sama dgn namza juga... heheh tgk la cam mana.. apa pun selamat datang ke dunia bloggers.. welcome..

Tanpa Nama berkata...

NAMzA tu boleh terima sbb org baru lg, tp sang kelembai tu br ade malu la, sblm ni condemn blog org je, lepas ni kite kutuk blog die pulok