Selasa, 14 Julai 2009

Ejector 2

Rajah 2
Suatu hari dalam syif aku, lebih kurang pukul 4 pagi. Satu Distillation Column yang menggunakan Vacuum Pump, perlu ditukarkan kepada Ejector (rujuk rajah 1). Masalahnya sekarang Ejector gagal berfungsi dengan baik meskipun injap pengasingan dari proses telah ditutup (I/V 5) dan injap2 utama yang lain telah dibuka (I/V 1,2 dan 3). Seperti yang aku nyatakan sebelum ini, jika Ejector diasingkan dari sistem/proses, Vacuum didalam ejector (Chamber vacuum) akan menunjukkan bacaan yang baik. Didalam kes aku malam itu Chamber Vacuum sendiri telah menunjukkan 766 mmHg.
Bagi sebuah Ejector yang baik, lehernya akan mempunyai kesan air terkondensasi (biasanya 1st stage sahaja) kerana cara ia bekerja ( Lihat Rajah 2; Oleh kerana halaju yang tinggi pada bahagian leher Ejector, ia menjadikan tekanan disitu rendah dan disertai dengan suhu yang rendah). Sebaliknya leher Ejector aku memberikan rasa panas yang berlebihan. Pada permerhatian aku hanya dua sebab terjadinya keadaan ini; Condenser yang gagal berfungsi atau kegagalan perangkap stim (Steam Trap). Bagi memastikan Condenser berfungsi dengan baik aku telah membuka injap Vent untuk memeriksa samada terdapat Air Lock (kuncian wap?) didalam sistem Cooling Waternya. Ternyata tidak terdapat kuncian wap pada sistem Cooling Water. Kesan kegagalan perangkap stim telah diketepikan kerana tiada kesan penukulan stim (steam Hammering) pada sistem. Setelah menghadapi kebuntuan (Pukul 4 pagi beb! Dr. House pun mati akal), aku mengambil keputusan untuk membiarkan Vacuum sistem di tarik dengan menggunakan Vacuum pump terlebih dahulu dan selebihnya biar syif pagi pikir pulak.
Keesokannya apabila aku masuk syif malam ke-2 aku, aku dapati Ejector telah digunakan kepada sistem dan berfungsi dengan baik malahan Chamber Vacuum menunjukkan bacaan 35 torr. Sebagai seorang yang cintakan ilmu, dengan rendah diri aku bertanya penguasa syif pagi akan resepi kejayaannya. Apa yang mengejutkan aku katanya selepas membuka I/V 5 segalanya berubah dan bertukar ceria. Kalau korang baca cerita aku dari awal korang akan perasan betapa kurang bijaknya jawapan itu. Kemudian aku bertanya juruteknik proses yang terlibat dan jawapannya...
I/V 1 tak terbukak Bos...kerana kedudukannya yang agak jauh menyebabkan orang malas nak periksa. Tambahan pulak pada kebiasaanya tiada orang tutup injap tu, kebetulan hari tu ada juruteknik proses yang mempunyai kesedaran sivik yang tinggi dia pergi tutup pulak injap tu. Jadi dua perkara kita boleh belajar dalam kejadian ini.
  1. Kebiasaan biasanya membawa padah.
  2. Mentang2lah sistem dah stabil dengan Vacuum Pump langsung malas nak pikir atau berjalan jauh sedikit.
Kesan panas pada leher Ejector sebenarnya datang dari Condensate header pasal I/V 4 tak tertutup (Back Pressure).