Jumaat, 12 Jun 2009

Seketul Daging

Hadis nabi ada menyebut " Didalam diri manusia terdapat seketul daging. Jika baik daging itu maka baiklah manusia itu. Jika busuk daging itu maka busuklah manusia itu. Daging itu ialah Qalb" terdapat penafsiran yang mengatakan daging itu (qalb) adalah otak.
Didalam kajian perihal otak manusia terdapat dua istilah bagi bahagian otak iaitu, Akal reptilia dan Titik tuhan. Akal reptilia ini merupakan bahagian luar sedar manusia yang akan mengambil alih fikiran rasional manusia dalam keadaan terdesak. Titik tuhan pula adalah satu bahagian didalam otak yang manusia akan temui dengan sifat tenang dan terkawal.
Oleh itu jika kita melakukan sesuatu tanpa menggunakan akal fikiran yang waras, kita akan dikuasai oleh akal reptilia dan layak digelar binatang. Jika kita lebih tenang dan bertawakkal kita akan mendapat hidayat dari Allah dan jadilah kita seorang Manusia.
Didalam kitab Hakikat ****n ada menyatakan Adam itu bererti Allah Didalam Muhammad, maka bagi mengakui diri kita keturunan Adam (Manusia) terlebih dahulu kita mesti menemui titik ini.

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kpd kwn2, plz log on my blog....gengcps.blogspot.com....tp isi2 krg lg haha

Tanpa Nama berkata...

ak dh delete blog 2,tgu another publishment...mesti gempak,nnt ak bgtau korang haha...mesti sruggling engr xsbr2 tngu 2 haha

Struggling engineer berkata...

Tipikal melayu, Org buat kite pun nk buat, walau hangat2 taik ayam,...sehari bertahan...uhhh, tkpela, janji buat...alahai Pak Pandir...Si Luncai tak nak try buat juga ke....

Tanpa Nama berkata...

SEBENARNYA BAGUS JUGAK ADA BANYAK2 BLOG YANG BOLEH BERKONGSI ILMU NI. BLOG POLITIK DAN LUCAH DAH BANYAK SANGAT DAH.
tUAN pUNYE bLOG. hAmMId77

Tanpa Nama berkata...

tuan punya blog...
sila masukkn lirik lagu meet uncle husin versi key note utk org yg suke karoke & x cukup nafas

Tanpa Nama berkata...

Having just a day is better than nothing...