Khamis, 4 September 2008

Puasa hari ke-3

Hari ini macam biasa aku pergi kerja tetapi dengan sedikit harapan; kerja ringan dibulan puasa. Berdasarkan keadaan loji semalam, peluang untuk melakukan sekadar kerja-kerja ringan agak cerah (rutin). Apakan daya, kita merancang dan tuhan merancang tetapi perancangan tuhan lebih sempurna. Hancur remuk hati aku melihat grafik Steam Turbine kat DCS loji aku berwarna merah menandakan keseluruhan unit oksidasi berada dalam keadaan shutdown.
Puncanya, satu kelompang penukar haba (heat exchanger) dari jenis tiub dan sirip (tube and fin) telah pecah dan menyebabkan air memasuki stream utama proses dan menukar produk kepada bentuk yang tidak diingini.
12 jam syif aku seperti tidak akan berakhir, aku sudah mula mencongak untuk ponteng terawih malam nanti. Banyak kerja2 yang memerlukan kerahan tenaga (walaupun aku sekadar memberi arahan) dan masa perlu dilaksanakan. Kekadang kerja2 yang kita tahu amat berat nak dilakukan pada bulan yang mulia ini tapi kita terpaksa bagi arahan demi kepentingan Loji (Pemilik loji?) dan kita dapat lihat didalam mata anak buah akan keterpaksaan itu dan dengan ikhlas mereka lakukan meskipun hampir2 menggadai puasa mereka (terima kasih buat Zula, Mohamad, Jefri dan Zulfikri).

Jadi kesimpulannya...
  1. Jangan harap kerja2 ringan bulan puasa adik oi...
  2. Puasa yang baik adalah puasa yang paling banyak dugaannya.
  3. Mesin x puasa kalu nak meragam dia meragam je.
dan akhir sekali
Dah nama dia kerja...!
W = F x D
Unit dia Joules (Tenaga)
Ok lah...Selamat menyambut bulan puasa....!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tiap2 kali dtg keje kena ada niat nk kan improvement....baru la bersemangat nk keje...apa2 pn selamat menyempurnakan ibadah puasa...jgn keje jd alasan untuk tidak menyempurnakan ibadah setahun sekali ni & rajin2 lah gi terawih...