Ahad, 1 Jun 2008

Bearing

Dalam pos aku yang terdahulu aku ada menyatakan betapa orang Maintenance perlu mengetahui pasal proses loji. Bagi aku orang proses juga perlu ambil tahu pasal Maintenance ni serba sedikit, tidaklah macam orang bodoh je bila masuk mesyuarat bila dengar ulasan orang teknikal ni.
Minggu lepas terdapat dua kes yang melibatkan Bearing kat loji aku, Agitator yang tidak dapat berpusing dan kipas Cooling Tower yang trip secara tiba2. Semasa mendengar ulasan dari HOD Mechanical dia mengatakan masalah Bearing rubbing.
Sebagai warga profesional negara yang memikul tanggungjawab untuk memajukan bangsa, aku terpaksa mencari sedikit rujukan supaya aku tidak menjadi bahan momokan didalam mesyuarat lagi. Seperti biasa aku berpegang kepada prinsip bila satu ilmu kita kongsi ada 10 ilmu lagi akan terbuka buat kita. Inilah tujuan blog aku ni, nak berkongsi ilmu...(komen amat dialu2kan)

Bearing adalah alat yang menyokong dan memudahkan pergerakkan shaf, terdiri dari dua jenis utama:
  1. Sliding contact bearing
  2. Rolling contact bearing
Sliding bearing ni dinamakan berdasarkan keadaan bearing tersebut yang bergeser terus dengan alat yang disokong berbeza dengan Rolling bearing yang mengandungi bebola atau alat yang bergerak yang memudahkan gerakkan alat yang disokong. Oleh kerana itu Sliding bearing memerlukan pelincir yang lebih berbanding dengan jenis yang kedua.
Rolling Bearing biasanya digunakan pada alat yang selalu dihidupkan dan dihentikan dan dimana getaran bukan sesuatu yang kritikal manakala sebaliknya bagi Sliding bearing.
Bahagian yang bersentuhan secara terus bagi Sliding Bearing dikenali sebagai Bush, iaitu logam lembut ( spt timah) yang akan ditukarkan apabila telah haus tanpa menukarkan keseluruhan blok Bearing. Bagi Rolling Bearing secara asasnya pula terdiri dari;
  • Bebola keras
  • Cincin luar dan dalam ( inner and outer race ) bahagian dalam akan berputar mengikut shaf manakala bahagian dalam akan tetap.
  • Sarang yang akan memastikan bebola berada pada tempatnya diantara cincin dalam dan luar.
Didalam dua jenis Bearing diatas terdapat sub kelas yang dinamakan mengikut tempat dimana ia berada dan mekanisma gerakkannya.

1 ulasan:

mai berkata...

aslmkum..
bagus jgk.. baca blogsembangjurutera nih.. tambah pengetahuan ttg bidang nih..
dah advance rupanya adik sorang nih.. good luck.. happy alwys..
............kzh ;)..