Selasa, 19 Februari 2008

KISS



Akibat:
Feed kereaktor terpaksa dikurangkan kerana discharge pipe produk dari Pump 1 telah tersumbat dengan teruk. Masalah ini menyebabkan simpanan produk berkurangan sedangkan permintaan dari pelanggan sedang meningkat. Masalah ini juga telah menyebabkan 3 syift terpaksa bekerja keras untuk memastikan produk boleh dihantar kembali ke tangki simpanan.

Simptom:
1) 2 hari sebelum kejadian, bacaan PI pada keseluruhan sistem menunjukkan kenaikan yang mendadak dan inlet Scrubber berkemungkinan telah tersumbat.
2) Sehari sebelum kejadian, juruteknik melaporkan keadaan fizikal produk yang berbeza berbanding dengan keadaan normal. Laporan dari makmal QA menunjukkan peningkatan ketara peratusan air didalam produk.
3) Pada hari kejadian, pipe tersumbat dengan teruk dan terus tersumbat biarpun telah dipastikan telah dicuci dengan bersungguh2 apabila pump dihidupkan beberapa minit.
4) LI Scrubber menunjukkan kenaikan meskipun Proses water telah ditutup.

Langkah penyelesaian yang diambil:
1) Suhu Warm water dinaikan supaya pembekuan produk dapat dilambatkan.
2) Terdapat kebocoran pada Gas cooler atau Condenser dan akan ditangani semasa Shut down yang akan datang.

Masalah sebenar:
Hot water yang dibuka pada inlet Scrubber untuk melawaskan aliran gas yang disyaki menyebabkan kenaikan tekanan sistem lupa ditutup dan telah melimpah ke Cyclone.

Komen:
Dalam realiti kilang pemprosesan, masalah sebegini sering berlaku dan kegagalan mencari sumber permasalahan sebenar menyebabkan kelewatan penerimaan produk akhir. Rentetan peristiwa yang kelihatan tidak berkaitan sering diabaikan dalam mencari penyelesaian, seringkali perkara2 yang kritikal dipertanggungjawabkan seperti kebocoran tiub pada condenser.

Perkara diatas dapat diatasi dengan mudah sekiranya beberapa perkara diambil kira:
1) Semasa pertukaran syift laporan aktiviti disampaikan dengan lengkap tanpa menganggap mudah beberapa perkara.
2) Syift yang baru bertugas melakukan pemeriksaan rutin bagi kawasan masing2 dan kawasan yang terdapat aktiviti fizikal semasa syift sebelumnya.
3) Buku log dirujuk semasa Trouble Shooting dilakukan.
4) Cuba petua Keep It Simple Stupid (KISS), biarpun adakalanya saranan atau pemikiran kita agak terkebelakang dan tidak kelihatan bijak.

Tiada ulasan: