Rabu, 5 September 2007

Pengalaman


Loji tempat aku bekerja sekarang dalam proses menukar bahan mentah dari Benzene kepada Butane. Buat pertama kalinya kami bakal berurusan dengan Hidrokarbon ringan, ianya satu pengalaman yang amat hebat. Segalanya menjadi baru buat kami,istilah reid Vapor Pressure, Vapour Cloud dan sistem Vent dan Drain kini menjadi bahan bualan baru kami. Buat pertama kalinya juga kami bakal memakai pakaian dari jenis sama yang dipakai oleh pekerja Petronas dan hanya kami dikawasan loji di Teluk Kalong ini.

Sekarang bahagian penambahan loji berada dalam fasa kerja2 mekanikal. Banyak perkara yang dahulunya aku buat semasa projek tahun akhir kini aku lalui. Pelbagai perkara baru dapat aku pelajari setiap hari, mungkin ianya sesuatu yang kadang kala nampak remeh tetapi impaknya besar kepada loji.

Bagaimana meletakkan reducer di suction pump, Concentric atau eccentric, apakah yang harus dilakukan kepada sebuah Pump yang dischargenya bertekanan 40 bar dan bakal berdepan dengan shut off pressure apabila sesuatu safety logic teraktif?. Segalanya menjadi pengalaman berguna buat aku.


6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Che hammid..
bleh tak komen skit jawapan untuk smua soalan dalam last paragraph tu..
nak tau gak jwpnny

Ibnu Ismail_77 berkata...

Bahagian suction pump amat kritikal, pemilihan reducer mesti mengambil kira udara yang akan terperangkap semasa aliran didalam paip yang rendah.

Bagi melindungi Pump yang bakal menghadapi Shut-off pressure: biasanya minimum circulation line akan dibuat atau satu safety logic baru iaitu; discharge valve closed = Pump shut down.

Tanpa Nama berkata...

BAHASA YANG DI GUNAKAN KURANG MEMUASKAN...IA MELANGGAR ETIKA KEJURUTERAAN...BUAT MALU JEEE....TAPI MUNG MEMANG BAGUS LA....SEBAB ADA LAMAN BLOG SENDIRI..KALAU KAT KEMAMAN KIRANYE MUNG LA YG PERTAMA.....

Tanpa Nama berkata...

dear hamid gurka....

ada pantun untuk demo...

naik basikal ke flair
kayuh bersama dgn ayah angkat
kalau perangai mcam tony blair
puji diri sampai terangkat....

selamat hari raya...maaf zahir batin....

Tanpa Nama berkata...

Usaha yang bagus...macam ni la melayu...kongsi ilmu.

pok dogo berkata...

blog demo ni kiro klah la.pengalamey demo bleh kosi nga saing2.