Selasa, 20 April 2010

Lam Alif



Gambar Hiasan
Siapa2 yang belajar silat mesti pernah dengar atau lihat lambang Lam Alif ni. Kalau kita lihat kat lambang perguruan Silat Melayu Keris Lok 9 mesti kita perasan Lam Alif ni. Jadi apa makna Lam Alif ni?
Sebenarnya pengertiannya panjang dan agak rumit tetapi kali ini aku nak berikan secara ringkas. Maksud Lam Alif ni adalah 'tiada'...permulaan pada 2 kalimah syahadat. Menafikan setiap yang ada dan kembali kepada permulaan alam Ahdah bagi martabat tujuh.
Senang cerita berserah kepada Allah semata2 dan membenarkan kalimah "Tiada daya upaya pada aku melainkan kehendakmu Allah" nak takut apa lagi kerana "Setiap yang baharu tidak akan memberi bekas"

Ok, kat atas adalah hasil lukisan aku. Badik dan Lawi Ayam (Kerambit)...kreatif jugak aku nikan. Kalau suatu hari nanti aku ada bisnis aku sendiri, inilah lambang syarikat aku. Membawa semangat pendekar melayu, kecil tetapi mainannya membawa maut.

1 ulasan:

Puteri berkata...

insyallah..starikat itu akan terbina jika dizinkan..

emm..setuju, kecil tapi boleh membawa maut..