Selasa, 18 Ogos 2009

Aku bukannya Superman



Setiap hari didalam loji aku membayangkan yang aku adalah Dr. House yang dikelilingi oleh rakan sekerja untuk menyelesaikan masalah didalam loji. Namun kegagalan dalam menyelesaikan masalah menghantar aku ke dunia realiti apatah lagi jika masalah itu dapat di atasi oleh syif lain dengan mudah.
Sebenarnya banyak faktor yang menyebabkan keadaan ini dan aku boleh sewenang2nya menyalahkan Foreman atau Thirteen atau ahli syif aku yang lain. Apa yang paling mulia dan bijak adalah aku mengakui yang aku gagal membimbing syif aku kearah penyelesaian masalah kerana aku bukannya superman. Apa yang penting (bekerjaaaa sama) aku kena belajar dari kegagalan dan catat setiap apa yang berlaku dan bagaimana cara ianya diselesaikan untuk kemudahan dimasa hadapan. Bagi jurutera2 fresh atau juruteknik baru amalkan mencatat nota akan sebarang kejadian yang luar biasa didalam loji. Kejadian ni memang akan direkodkan dan disimpan tetapi nota ni amat berguna untuk rujukan segera apabila berhadapan dengan masalah yang sama pada masa akan datang (masa kita dah lupa).

Seperti yang tercatat didalm buku Working guide to process equipment karangan Norman P. Lieberman dan Elizabeth t. Lieberman dibawah tajuk The rule of error:

Its true that I never solve the problem. It also true that I rather made a fool of myself to amusement of the operators. I recall the incident as a happy memory.

Sitting in the offfice, you're warm and safe. Safe from making errors. But to progress, to learn. to advance the process and yourself you've got to take a chances. The chances are that if you go out to the plant and try a new idea, it won't work. 90% you will be wrong. But 100% of the time you'll learn something new.


4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ehemmmm....azima tabligh ya..huh!ni tabligh baikk punya.hensem n ehem ehem..buku on da way nie..hehehe master of hacker...Z-TwO-K

Struggling engineer berkata...

Ermmm...Good luck Foreman...Try to use the tips and method that i give to you...

Tanpa Nama berkata...

bdk2 group CE...

mari keje tido jer (11pm-6am, dh la msk lmbt

Assiddiq berkata...

balas dos..