Ahad, 14 Disember 2008

Puncanya

Selamat hari raya haji buat semua...!
Sebenarnya aku masih dalam mood nak mencari keghairahan, banyak kata2 atau petikan artikel yang nak aku kongsikan bersama. Biar la dulu, nanti takut ada pulak kata aku nak bersyarah.
Loji aku dalam proses start-up selepas sekian lama ( 2 bulan) berhenti kerana tempias kegawatan ekonomi dunia. Oleh kerana tempoh shut-down yang panjang, banyak kerja2 penyelenggaraan yang dilakukan. Antara perkara yang sering dilakukan untuk menjayakan penyelenggaraan ini adalah menutup sumber pemanas paip atau vessel seperti steam tracing dan coil heating. Bebudak baru yang ditugaskan untuk bukak balik benda ni sering menghadapi masalah.
Disini aku nak turunkan petua yang berguna buat korang:
  1. Bagi sistem pemanas steam, sumber (supply) biasanya datang dari atas dan kembali ke bawah (return). Ini kerana nak elakan Hammering dan memaksimakan pemindahan habanya. Lagi satu line return mesti ada steam trap.
  2. Jika guna air panas, Supply dari bawah dan return kat atas. Ini nak elakan daya graviti yang akan mengurangkan pemindahan haba.
Okey selamat mencuba.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

by 2010, TCL will be a leading manufacturer of MA
so, guys get ready.......

Tanpa Nama berkata...

2010? i thought they already a leading manufacturer dude!...if not how come they simply can give 10 days bonus to their staff while the others are struggling to survive in this economic crisis....i wonder how brilliant they are...

Tanpa Nama berkata...

To struggling engineer...

Don't be arrogant, without TCL, maybe you are not been there or probably you are still at PERWAJA.
Appreciate your brilliant experiences and moments at TCL.

By; Mr. Ramulu

Tanpa Nama berkata...

am i arrogant?...i'm giving a sincere opinion as a ex-TCL...tq for the brilliant experience and moments there...feel regret coz leaving TCL coz here i have to struggle more...there is no sweet promise given by my boss here as a motivation......

Tanpa Nama berkata...

hahaha

mangat balas, ingat pok saudara kesayangan die tulis