Sabtu, 27 Disember 2008

Vacuum Pump (Pam Hampagas)


Liq. Ring Vacuum Pump Impeller
Pada pos aku yang lepas aku pernah menulis perihal Steam Ejector, alat yang digunakan untuk mewujudkan persekitaran hampagas (Vacuum). Bagi loji yang tidak mempunyai bekalan Steam yang mencukupi, biasanya Vacuum Pump digunakan untuk mewujudkan keadaan ini. Diatas adalah gambarajah Liquid Ring Vacuum Pump.
Ada Engineer baru bertekak dengan aku dengan mengatakan benda alah ni sebenarnya Compressor. Hujah ini diberikan dengan alasan secara prinsip Pump untuk cecair dan compressor untuk gas. Seorang Jurutera pakar dari India pernah berkata pada aku apabila aku mengutarakan persoalan ini "Saya boleh mewujudkan persekitaran Hampagas jika dibekalkan Centrifugal Pump dan cecair yang boleh mampat".
Jika korang perasan apabila nak menghidupkan Pump jenis ini, injap bagi cecair dibuka dahulu, kenapa? ada seorang jurutera yang kini berkhidmat dengan loji petro kimia dikertih menjawab untuk seal, benar kah?
Korang perasan x dengan nama Pump ni, nama tu bukan sesaja dia bagi tetapi berkenaan dengan fungsi cecair itu sendiri. Secara ringkas:
Impeller Pump ini bukan berada ditengah2 Casing tetapi sedikit keatas untuk memberikan ruang yang luas pada bahagian bawah dan sempit pada bahagian atas. Cecair digunakan untuk menarik gas dgn prinsip centrifugal dan kemudiannya memampatkan gas untuk menghambat gas keluar dari sistem dan mewujudkan tekanan negatif bagi gas dan memaksanya memasuki Pump. Oleh sebab itu aras cecair dikawal bagi memastikan keberkesanan Pump ini lebih baik, keadaan cecair yang berlebihan menyebabkan Pump menjadi kurang berkesan sama seperti keadaan dimana suhu cecair yang tinggi.



Tiada ulasan: