Ahad, 20 Julai 2008

Ralat

Terima kasih kepada pembeli yang memberi beberapa komen yang membina, berikut pembetulan yang aku buat dalam cetakan kedua:

m/s 27:

Tambahan no8. bagi tajuk PFD tidak mengandungi:

8. Process control instrumentation (sensors dan final elements)

m/s 29:

Jadi:

1. Kalau nak terangkan arah aliran loji secara kasar buat BFD

2. Kalau nak tengok parameter proses dan alatan terlibat rujuk PFD

3. Kalau nak memahami keadaan sebenar loji rujuk P&ID

4. Kalau nak melakukan kerja pemasangan paip rujuk lukisan ISOMETRIK

5. Kalau nak tahu secara terperinci pasal loji dan alatan rujuk:

5.1. Lukisan GA (General Arrangement) untuk melihat keadaan alatan dari pandangan atas (Bird view)

5.2. MDS (Mechanical Datasheet) untuk mengetahui parameter mekanikal

5.3. Lukisan Nozzle Orientation untuk melihat kedudukan inlet dan outlet alatan.

m/s 47 :


Head merupakan satu faktor penting bagi sesebuah pump, ia adalah ukuran bagi tekanan (Pressure). Apabila bendalir itu tidak mengalir Head diukur berdasarkan ketinggian bendalir itu. Sebagai contoh, tangki 1 diatas mempunyai aras bendalir sebanyak 20 feet, oleh kerana bendalir itu dalam keadaan statik (tidak bergerak) ianya boleh dinyatakan yangstatic head pada bahagian bawah tangki 1 ialah 20 ft. (head boleh ditukarkan kebentuk pressure dengan persamaan P = ρgh). Apabila bendalir telah bergerak ia digelar Dynamic, panggilan Suction head dan Discharge head kini adalah Dynamic suction head dan Dynamic discharge head.

(Walaubagaimanapun istilah Head sering kali mewakili Discharge bagi Pump)

Suction head menyediakan tekanan secukupnya untuk bendalir memasuki pump. Bagi membenarkan bendalir melalui pump, Suction head dan daya yang dikenakan oleh pump untuk menggerakan bendalir mesti lebih tinggi dari Discharge head.

Apabila Suction head berkurangan dari yang ditetapkan untuk satu sistem pump, bendalir yang sedang dipam akan bertukar kepada wap. Keadaan ini dikenali sebagai Cavitation, iaitu penghasilan gas yang terperangkap didalam pump semasa operasi, keadaan ini akan mendatangkan kerosakan yang teruk kepada komponen pump. Net Positive Suction Head (NPSH) adalah parameter yang digunakan untuk mengambarkan keperluan tekanan kepada Suction Pump ini.

Harap maaf bagi kesalahan yang berlaku.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

byk betul kesalahan.....