Ahad, 18 November 2007

Analogi 1


Minggu ini aku agak sibuk, maklumlah Loji tempat aku kerja tengah rancak commissioning. Semalam column Deisobutanizer (DIB) kami dah berjaya memungut 99.98% normal Butane dari Mixed Butane yang dibekalkan Petronas. Hari ini semasa nak commissioning reaktor diunit Butamer kami, tetiba sahaja PSV kami popping dan terdapat penghasilan ais disekitarnya. Ada yang kurang faham kenapa ais ini terhasil dan kenapa awan terhasil apabila butane terbebas keudara.
Bagi rakan2 yang mempunyai masalah yang sama diluar sana, aku akan cuba menggunakan analogi yang aku rasakan mudah:

Seorang manusia biasa yang bebas telah diikat supaya tidak dapat bergerak dengan menggunakan kekuatan tali yang melebihi tenaga yang dimilikinya. Bagi membebaskan dirinya dia memerlukan satu tenaga tambahan seperti meminta bantuan rakan. Akhirnya, rakan tadi pula kehilangan tenaga dan keletihan kemudian pengsan kerana membantunya.

Begitu juga dengan Butane tadi, sifat asalnya pada tekanan 1 bar adalah gas, apabila dibawah tekanan 15 bar ia akan bertukar menjadi cecair. Apabila ingin kembali kebentuk asalnya ia mermerlukan tenaga tambahan atau latent heat, sasaran terdekatnya adalah dari udara persekitaran. Apabila tenaga tadi diambil dari udara, wap air yang terdapat didalam udara akan terkondensasi kerana kehilangan latent heat of vaporization nya, maka wap air akan terhasil atau ais akan terbentuk.

Latent heat adalah tenaga yang dibebaskan atau diserap semasa unsur tulen bertukar fasa.
Betul tak kengkawan.

Tiada ulasan: