Isnin, 19 Disember 2011

Mahasiswa dan politik

Bebaru ini aku menerima kunjungan seorang kawan lama. Secara kebetulan ditugaskan ke sebelah sini untuk beberapa hari. Merupakan rakan serumah sewaktu aku di Universiti dahulu dan menjadi rapat sewaktu peristiwa pemecatan DSAI. Bayangkan dalam rumah sewa kami yang dihuni 10 org pelajar hanya aku dan dia sahaja yang masih setia menyokong tindakkan DR M dalam isu besar pada waktu itu. Pada mulanya pendirian kami agak goyang, malahan aku menyeranah DR M apabila menerima berita pemecatan DSAI sedangkan tajuk akhbar sehari sebelumnya adalah "DSAI tidak akan dipecat melainkan beliau bersara atas sebab kesihatan". Setelah berfikir dengan akal yang sihat dan mendengar nasihat Dr Azahari "Kalau Penghulu kampung sendiripun kamu tak kenal, jangan mengambil pendirian yang extreme bagi kes pemecatan DSAI ini" akhirnya kami dengan begitu yakin keputusan DR M adalah sesuatu yang baik.

Berbalik pada kawan aku tadi, dari penampilan terkininya nyatalah dia kini merupakan seorang Jurutera yang berjaya. Percakapannya penuh dengan wawasan dan agak komited akan tugasan yang diberikan, sehinggalah kami berbual tentang perlibatan mahasiswa dalam arena politik.
Dibawah aku catatkan apa yang diperkatakan olehnya:

"Aku tidak faham kenapa mahasiswa beria2 mahu diberikan kebebasan berpolitik. Apa yang mahu mereka buktikan?"

"Pada usia yang mentah itu mereka hanya akan menjadi balaci veteran2 politik sahaja"

Aku membantah kerana bagi aku mahasiswa sudah matang.

" Matang?... kau pernah tengok tak budak baru grad kerja...boleh tak kamu kata dia matang?"

Aku terdiam dan membenarkan kata2nya itu, memang jika dinilai dari keadaan bebudak baru Grad yang masuk bekerja kat loji aku rasanya mereka tidak layak menggalas tanggungjawab menjadi jagoan politik. Kami dulu berpolitik juga, tetapi tidaklah sampai pergi membuang masa berdemo dan menyertai penghimpunan haram yang tidak memberikan faedahpun kepada kami.

"Kalu kau perhatikan, yang hebat sangat berpolitik adalah bebudak yang amik Kos senang macam Bahasa, Perguruan dan Massa, yang amik kos yang susah2 x ramai kalu adapun x lah extreme sangat"

"Dah grad nanti menganggur (pasal masa belajar hari itu amik kos senang dan x banyak peluang pekerjaan) bila dah menganggur mulalah salahkan kerajaan" tambahnya lagi.

Sekali lagi aku terpaksa bersetuju dengan pendapatnya. Sewaktu aku di Universiti pelajar2 jurusan yang dia sebutkan tadi pada kebiasaanya menjadi orang yang terlalu extreme berpolitik. Mereka yang mengambil jurusan yang berat2 biasanya sekadar menjadi penyokong dan tidak meluangkan banyak masa untuk berpolitik.

"Aku yakin pelajar2 cina x delah kemaruk nak berpolitik macam ni, pasal diorang tahu betapa susahnya mak bapak diorang cari duit untuk membolehkan mereka belajar. Bila dah habis belajar dapat jawatan yang bagus2 cari duit banyak2"
"Lepas tu kita bising kerajaan gagal bahagikan kek ekonomi dengan baik"

Perbualan kami terhenti apabila seorang Pakcik yang berkopiah menjeling manja. Sebelum dia naik syeikh dan masuk berbincang kami merasakan perbualan kami elok ditamatkan.

Aku teringat satu peristiwa dimana satu perjumpaan antara Mahasiswa dengan DR M tidak beberapa lama dari peristiwa pemecatan DSAI. Seorang mahasiswa bangkit dan memberikan cadangan supaya perjumpaan antara DR M dan mahasiswa dibuat setiap minggu. Jawapan DR M:
"Saya sanggup luangkan masa untuk tukang sapu sampah dan tukang kebun setiap minggu pasai mereka menyumbang untuk ekonomi negara. Mahasiswa buat apa?"






Selasa, 13 Disember 2011

Menghargai atau menghukum

Cuba perhatikan 2 petikan dibawah:
  1. ...Pihak pengurusan dengan ini bersetuju memberikan saguhati sebanyak 22 hari gaji. Bagi pekerja yang mempunyai rekod kesalahan disiplin saguhati yang akan diberikan adalah sebanyak 20 hari gaji.
  2. ...Pihak pengurusan dengan ini bersetuju memberikan saguhati sebanyak 20 hari gaji. Bagi pekerja yang mempunyai rekod disiplin yang baik saguhati yang akan diberikan adalah sebanyak 22 hari gaji.

Keduanya adalah sama maksud tetapi penerimaan yang akan diperolehi oleh semua adalah berbeza. Petikan pertama lebih bersikap menghukum dan menyalahkan manakala yang kedua bersifat menghargai, tidak menghukum tetapi memotivasikan mereka yang tidak berdisiplin.



Selasa, 6 Disember 2011

Melayu

Assalamualaikum,

Aku baru saja letak link (Bawah tajuk melayu kat sebelah) dua blog yang menceritakan susur galur bangsa melayu. Walaupun kesahihannya boleh dipertikaikan tetapi x salah membacanya.

Ahad, 9 Oktober 2011

Panjang angan2

Sebagai seorang Jurutera (atau apa sekalipun) tidak salah untuk bercita-cita tinggi. Benar tiada faedah berpenat memerah otak selama 4 tahun jika sekadar menjadi Jurutera biasa, paling tidak kita membidik jawatan HOD kemudian Manager. Realiti kehidupan jika sekadar kerja masuk pukul 0830 pg dan balik 0530 ptg amat menyukarkan kita untuk membidik jawatan demikian dengan selesa kerana akan dikatakan kurang bekerja keras oleh pihak pengurusan. Untuk berjaya dalam cita2 kita disogokkan dengan kaedah bekerja kuat seperti Gill Grisom (CSI) dan DR House. Mengabaikan kehidupan harian, untuk kepuasan diri atau kejayaan dalam bekerjaya atau mempunyai wang banyak.

Ianya seupama meminum air laut...kita kan sentiasa mengejarnya sehinggalah:




Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh),


Sehingga kamu masuk kubur.
(At-Taakathur ayat 1 dan 2)

Sehingga ajal datang menjemput kita dan memindahkan kita ke alam yang dimana tiada guna lagi harta benda dan anak-anak.

Kita akan menempuhi alam barzah (klik sini) kemudian akan dibangkitkan di padang mahsyar untuk dihisab amal baik dan buruk. Ketahuilah kedua alam ini lebih lama tempohnya dari alam kehidupan dunia. Amat berbaloikah kita untuk menghabiskan sisa-sisa kehidupan yang pendek diatas muka bumi untuk mengejar kejayaan yang sekejap.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي اْلأَمْوَالِ وَاْلأَوْلاَدِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيْجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُوْنُ حُطَامًا وَفِي اْلآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيْدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ مَتَاعُ الْغُرُوْرِ

Ketahuilah oleh kalian, sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan sesuatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megahan di antara kalian serta berbangga-banggaan dengan banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang karenanya tumbuh tanam-tanaman yang membuat kagum para petani, kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning lantas menjadi hancur. Dan di akhirat nanti ada adzab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan- Nya. Dan kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu.” (Al- Hadid: 20)

Kerja itu amanah dan mencari rezeki itu wajib (untuk nafkah) tetapi jangan abaikan bekalan untuk kehidupan yang lebih panjang. Benar kerja itu ibadat tetapi yang pertama disoal nanti adalah solat, gagal bererti tertolak amalan yang lain. Bukan mengatakan untuk meninggalkan kerjaya tetapi kena utamakan yang lebih PASTI. Jadi HOD dan Manager baru cita2 tetapi MATI ITU PASTI. Apabila melintasi perumahan mewah, cuma terdetik dalam hati untuk memilikinya...ianya satu cita2. Apabila melintasi tanah kubur, walau bagaimana kita menolak hakikat ini... kita PASTI akan berada di dalamnya.

Beranikah kita untuk membawa pahala yang hebat hasil dari ibadah kita dalam kerjaya dan membiarkan amalan Solat kita sekadar cukup2 makan?

Atau kita yakin selepas beberapa lama berada dalam Neraka akhirnya kita akan dimasukkan kedalam Syurga.


"Tidak dinafikan orang yang memiliki ijazah adalah orang yang bijak, tetapi tidak pula bererti orang yang tidak memiliki ijazah itu tidak bijak, kerana jika ditinjau dari kacamata Islam bahawa orang yang beriman itu lebih bijak dari orang yang tidak beriman. Orang yang beriman dianggap bijak oleh Islam kerana mereka mengetahui tentang Allah yang Maha Esa, mengetahui rahsia disebalik alam barzakh. dan seterusnya mengetahui alam akhirat."
(Tuan Guru Nik Aziz)




Selasa, 27 September 2011

Analogi 3: Distillation Column

Macam mana untuk kita asingkan 2 orang yang berlainan berat dan tahap kecergasannya (Dua cecair yang berlainan takat didihnya)? Rasanya antara cara terbaik adalah dengan memaksa mereka menaiki tangga ke tempat yang tinggi (Distillation Column). Keduanya dibekalkan minuman Kopi Radix yang berkhasiat 7 herba terpilih dan pemberi tenaga segera secara berterusan.
Jadi pada pendapat anda semua siapa yang akan sampai paling atas sekali? pasti yang paling ringan dan paling cergaskan (light). Bagi orang yang paling ringan dan paling cergas dengan mengambil sedikit sahaja tenaga mereka sudah mampu untuk menaiki tangga dan berada diatas. Bagi yang paling berat (heavy), tenaga yang tidak mencukupi menyebabkan mereka semput dipertengahan dan jatuh tergolek kembali kebawah.
Awas! jika orang yang paling berat berterusan mengambil Kopi Radix yang berkhasiat dari 7 herba terpilih tadi. Lambat laun mereka akan mampu naik keatas dan menjadikan tujuan pengasingan kita terganggu. Untuk mengelakkan mereka sampai keatas sejumlah penghuni yang paling ringan dihantar kembali (reflux) untuk mengsabotaj mereka yang berat supaya semput dan tergolek kembali kebawah dan mengekalkan dominasi mereka pada bahagian atas. Supaya proses sabotaj lebih berkesan, teknik satu lawan satu diperlukan. Jadi pintu-pintu (Trays) yang memuatkan hanya seorang dibuat pada setiap aras.
Pengambilan ahli yang baru (berat dan ringan) hendaklah diadakan berdasarkan keadaan semasa bagi mengganti mereka yang cedera dari pihak atas (Draw) dan bawah (drain).
Sekian.