Selasa, 8 Disember 2009

Kebolehpercayaan (Reliability)

Zulfikri (bukan nama sebenar) merupakan seorang juruteknik proses yang hebat. Apabila berlakunya sebarang permasalahan yang melibatkan gangguan bagi penghasilan produk dimana2 unit, beliau merupakan pakar penyelesai masalah. Beliau digelar Mr Pin Point. Amat malang bagi beliau kerana beliau tidak begitu disukai oleh Work Managernya. Memang menjadi satu kehairanan bagi kengkawan beliau akan perihal tersebut. Bagi Work manager Zulfikri bukanlah seorang Ibu yang baik? Sebelum aku buka pekung didada Zulfikri aku ingin terangkan serba sedikit tentang satu perkara:

Dalam sesebuah loji satu perkataan keramat yang akan menggambarkan kehebatannya adalah Kebolehpercayaan (Reliability). Perkataan ini menerangkan akan keselamatannya, Perjalanannya dan keuntungannya secara total, maklumlah boleh dipercayai. Secara realitinya tiada satupun Loji didunia yang bersifat kebal iaitu tidak mengalami kegagalan walaupun sedikit. Apa yang membezakan antara Loji2 tersebut adalah berapa kerap dan saiz kerosakan yang dialaminya. Perbezaan tersebut sebenarnya bergantung kepada perkataan diatas tadi dan bagaimana ia direalisasikan.
Antara perkara yang membezakan kerosakan yang berlaku diantara loji yang boleh dipercayai dan yang kurang dipercayai adalah Mean time between failures (MTBF)nya. Perkataan ini menerangkan purata kerosakan sesuatu alatan antara pembaikian pertama dan seterusnya dalam jangka masa yang diingini (antara turnaround misalnya). Semakin sedikit MTBF semakin boleh dipercayai sesebuah Loji itu. Bagi sesebuah loji yang hebat, sebarang kegagalan dikaji secara mendalam dan akan didokumentasikan secara berhemah supaya Mean time to repair (MTTR) atau purata masa yang diambil bagi proses pembaikian bagi kegagalan yang akan datang dapat diminimakan. Antara perkara2 yang boleh dilakukan bagi mengurangi MTTR ini adalah:
  1. Data bagi latar belakang alatan tersebut, kerosakannya, kekerapan kerosakan, pembaikian yang dilakukan dan sebagainya.
  2. Prosedur pembaikian dan tatacara kerjanya.
  3. Senarai alatan yang diperlukan untuk tujuan pembaikian tersebut.
  4. Identifikasi setiap bahagian alatan tersebut.
Jangan sesekali menerima sebarang keadaan kegagalan yang berterusan sebagai operasi normal yang terkini.

Selepas alatan tersebut diperbaiki, untuk menambah nilai MTBF pemerhatian yang berterusan diperlukan. Pemerhatian ini memerlukan kerjasama antara semua pihak dan yang paling utama adalah juruteknik proses yang bertindak sebagai Ibu bagi Lojinya. Seorang Ibu yang baik akan menjaga dan memerhati anaknya secara dekat supaya terhindar dari bahaya dan kemalangan. Perhatikan, dengar dan rasa pergerakan anaknya sentiasa. Sebarang ketidak tentuan atau rasa sangsi hendaklah dikhabarkan kepada sang ayah (bahagian Maintenance)barulah keluarga itu bahagia (elok dibaca dengan latar belakang lagu keluarga bahagia: Saujana) dan boleh dipercayai.
Jadi kesalahan Mr Pin Point kita teserlah sekarang, bagi kacamata seorang Work Manager kilang yang baik adalah kilang yang boleh dipercayai iaitu yang kurang kerosakan atau kerosakan yang dikesan dari awal. Ibu yang baik dapat menghindar anaknya dari cedera bukannya seorang yang mampu menjahit kecederaan anaknya sendiri.

Tiada ulasan: