Ahad, 22 Februari 2009

Kecerdasan

Pada masa ini aku sedang menghabisan naskah bertajuk "Revolusi IQ.EQ.SQ, Karangan Taufik Pasiak". Sebenarnya buku ini agak berat untuk pemahaman aku pada kali pertama aku membacanya. Topik berkenaan otak dan kelebihannya terutama nama saintifik dan fungsinya begitu mencabar minda aku.
Melalui buku ini aku faham perbezaan antara Chuck Liddell (ahli sukan tempur), Eddie Vedder (pearl jam) dan Albert Einstein (ahli fizik) dan kenapa Asia Carrera yang IQ tinggi memilih kerjaya yang mencabar fizikalnya.Rerupanya setiap manusia mempunyai 7 kecerdasan yang digelar kecerdasan majmuk iaitu:
  1. Linguistik
  2. Matematik
  3. Visual
  4. Kinestatik
  5. Muzik
  6. Interpersonal
  7. Intrapersonal
Setiap dari kita mempunyai kelebihan salah satu dari tujuh unsur ini. Jika kita dapat kenal pasti yang mana satu kelebihan kita cuba manipulasi dan pertajamkan sepenuhnya. Oleh kerana itu nama2 yang aku sebutkan diatas berjaya dalam bidang masing2. Kita kadang2 keliru kerana pandangan masyarakat yang mengiktiraf kebijaksanaan itu melalui Matematik semata2, sehinggakan kecerdasan lain diabaikan dan akhirnya kita membiarkan bakat sebenar kita kerana mengejar kemahiran yang bukan menjadi kecerdasan kita.
Satu lagi, jika kecerdasan itu terlalu berlebihan ia sebenarnya menunjukan ketidak seimbangan didalam otak kita, oleh itu kesederhanaan adalah perkara utama kerana ke-7 kecerdasan itu adalah satu yang berada pada otak kita.
Jadi jika kita x power main badminton atau suara x sedap nak berkaraoke, masih ada 5 kecerdasan untuk kita terokai. Lagi satu kalau kita bijak Matematik jangan hina yang lemah kerana kecerdasan lain mereka lebih super dari kita.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Takpe klu xpandai main badminton @ suara xsedap, belajar dr yg pakar.Yang penting interpersonal skill tuan punya blog mmg hebat (pandai isap). Mungkin berkat amalan pengambilan kismis minda setiap hari....

Tanpa Nama berkata...

Kecerdasan yg keberapa agaknya?

KUALA TERENGGANU: Hanya kerana gagal mendapat RM100 daripada ibunya, seorang lelaki dipercayai penagih dadah bertindak menjual semua barangan dan peralatan rumah ketika ibunya tiada di rumah.

Lelaki berusia 24 tahun dari Kampung Bukit Payong, di sini sebelum itu mengancam untuk membunuh ibunya yang berumur 46 tahun, menyebabkan wanita itu ketakutan dan lari ke Kuala Lumpur menumpang di rumah adiknya beberapa minggu.
Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Superintendan Khairi Ahrasa, berkata kejadian mengugut ibunya berlaku pada 12 Januari lalu dan tindakan anaknya itu hanya diketahui baru-baru ini melalui saudara maranya, menyebabkan ibunya membuat laporan polis di Balai Bukit Payong, kira-kira jam 11.23 pagi kelmarin.

Dalam laporan itu, ibu suspek mendakwa anaknya turut mengacukan sabit dan mengugut membunuhnya jika permintaannya mendapat RM100 tidak dilayan.

Khairi berkata, ugutan itu berlaku kira-kira jam 6.30 petang ketika suspek pulang ke rumah dan meminta RM100 daripada ibunya yang ketika itu berada di dalam rumah.
“Ibu suspek memberitahu dia tiada wang sebanyak itu dan tidak mempedulikan permintaan suspek menyebabkan suspek bertindak ganas, memaki dan mengugut mahu membunuhnya.”

“Mangsa yang ketakutan meninggalkan rumah dan pergi ke rumah adiknya di Kuala Lumpur serta tinggal di sana beberapa minggu," katanya.

Bagaimanapun katanya, mangsa mendapat tahu daripada saudara terdekat bahawa semua barangan dan peralatan dalam rumahnya sudah dijual oleh suspek selepas mangsa ke Kuala Lumpur.

Dipetik dari Berita Harian 25/02/2009

Tanpa Nama berkata...

Isk..isk...isk! ada yang lekat kepala kat rumah orang lah, ada mubaligh melayu lah...macam2 perkara kat trg kite ni.