Rabu, 26 November 2008

Ghairah

Dalam kebanyakan buku Motivasi yang aku baca, ada satu perkataan yang kerap digunakan oleh motivator ni untuk menggambarkan sifat orang berjaya: Ghairah!.
Dahulu bagi aku perkataan ni muncul apabila berbicara soal ehem...ehem aje, rerupanya pengertiannya amat luas. Kalau korang suka tengok cerita CSI dan House kat AXN korang akan perasan erti keghairahan ini. Keghairahan Dr. House dan Gill Grissom dalam kerjaya dapat dilihat dengan gambaran sifat didikasi mereka sehingga tiada kehidupan lain lagi.
Dalam situasi semasa loji, sifat ini hanya ada pada pengantin baharu sahaja (pendatang baru). Bila dah bekerja sekian lama dan tercemar dengan pelbagai anasir luar, sedikit sebanyak sifat ini akan pudar. Akan mula kedengaran ayat "gaji aku berapa sen je" "Kerja banyak gaji kecik je" dan mula akan kedengaran ayat2 yang rumput disebelah rumah lebih hijau dari rumput dilaman sendiri.
Bukan pada orang lain, aku sendiri juga menghadapi sindrom kurang ghairah untuk bekerja ni. Dahulu masa satu seminar aku pernah meluahkan masalah aku pada motivator dan jawapannya "dulu masa nak masuk kerja x pikir ke smua ni?" agak kejam bagi aku buat masa tu. Kalau pikirkan betul2, ada kebenaran jugak kata dia. Masa memula kita nak masuk kerja smua kita (kata) sanggup buat seperti kerja lebih masa, memberikan sepenuh komitmen pada kerja dan perbagai lagi janji manis yang hebat2. Masa tu tidak pernah kita terfikir yang sipolan tu amik kita pasal yakin kita akan dapat menambah dan menjaga hartanya dan itulah hakikatnya.
Dalam perpustakaan peribadi aku terdapat pelbagai buku motivasi yang aku beli semata2 nak mendapatkan kembali perasaan ghairah ni. Aku tahu jika Kacip Fatimah tidak mampu menarik ghairah aku, aku mesti mencari Tongkat Ali Hitam asli.
Antara perkara yang aku jumpa ialah kata2:
"Bukan beban yang menghalang kamu tetapi cara kamu membawanya"
dan Teknik Hipnotis diri sendiri.
Oleh itu setiap pagi (jika aku ingat) aku akan berdiri dihadapan cermin dan berkata "Kamu seorang yang hebat (juga kacak) dan banyak perkara yang akan kamu pelajari hari ini" nampak macam berkesan tapi bila aku dah nak mula ghairah terdengar pulak ayat2 "kuat hisap nampak!" (istilah mengampu kat loji aku) langsung abih kecut semuanya.
Minggu lepas aku bercuti dan sempatlah bersantai dan merehatkan fikiran kat Piala Tomoi Tengku Mahkota kelantan. Antara aku perhatikan sifat peninju tomoi ni ialah apabila terkena pukulan lawan mereka akan senyum walaupun sekuat mana pukulan itu. Nampak macam bodoh tapi itulah strategi yang baik. Kebetulan aku terbaca buku pasal Otak, perbuatan itu selain Psyco kat lawan, kita juga hantar signal kat otak bahawa kita boleh menghadapinya (frequensi Alpha) dan otak akan hantar balasan kepada tempat berkenaan supaya bertahan.
Ok...mulai sekarang aku akan tiru gaya peninju2 Tomoi ni, aku akan belasah semua orang yang cuba mengendurkan semangat ghairah aku...bukan dengan penumbuk tapi dengan frequensi Beta aku.


6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kacak ke!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

petikan terlalu pnjg blh membosankn pembaca, haha think it....

Tanpa Nama berkata...

kpd azuma,
harap tuan dpt baca dgn minda ilmiah,insyaAllah tdk membosankan..sedangkan majalah Mangga tuan x miss tiap2 bulan...baca artikel kat bawah...kembalikan kegemilangan Cordova..

kpd Tuan punya blog,
ghairahkan diri mencari keredhaanNya dulu..insyaAllah 'keghairahan' dunia yg tuan tercari2 tu akan tuan ketemui....

Ibnu Ismail_77 berkata...

Struggling Engineer,

Terimalah lirik lagu M.Nasir ini

Andalusia
Cahayamu bagai sabitah
Doaku kau sejahtera
Biar warna kubah-kubahmu kian pudar
Untukmu setanggi ini kubakar

Cahayamu sediakala

Aku rindukan zaman kebangkitan
Pabila nurani bersulamkan fikiran
Seganding dan bersatu
Lafaz niatku bertemu

Cahayamu tiada tara

Pohon salamku pada fakir-fakirmu andalusia
Pohon izinkanlah aku menyelami irama asyikmu
Pohon ku dipinjamkan gabus dan ghazalmu jadi azimat
Supaya dapat aku tari menongkah arus
Sahutlah andalusia

Apakah sudah kering lautan darah
Yang tertimbus di bumi alhambra
Ataupun masih bergelora menanti saat
Melimpah mengikut mata air

Antal hadi antal haqqu
Laisal hadi Ilaahu

Tanpa Nama berkata...

kpd struggling engr

sape yg beli mangga tiap2 bln? ni malu nk mengaku diri sendiri, kalu x percaya mr kite g tngok kt rumah peninggalan en x struggling engr

Tanpa Nama berkata...

kpd azuma optimal,

"You only have to do a very few things right in your life, so long as you don’t do too many things wrong..."