Khamis, 25 Oktober 2007

Flange dan Bolt


(Sila Double klik kat gambar untuk lebih jelas)
Sewaktu menjalankan Pneumatic test hari ini, aku dapati beberapa End Dummy Flange berada dalam keadaan short bolt (bolt dan nut yang tidak sempurna). Dengan menggunakan sedikit kepakaran (ibu jari, jari telunjuk dan spanar) aku cuba menilai saiz stud bolt yang diperlukan. Kemudian aku kebahagian Stor untuk mengambil stud bolt yang aku nilai tadi iaitu; stud bolt yang nut dia saiz 27 dan panjang dia 4 inci. Hasinya aku terpaksa berulang alik ke Stor sebanyak 2 kali kerana stud bolt tersebut tersalah kecik dan pendek.
Apa yang aku nak kongsi disini ialah bertapa bertuahnya kita yang hidup dipenghujung usia dunia ni kerana orang dulu2 dah alami apa yang aku alami sebentar tadi. Dengan rasa penuh tanggung jawab mereka dah standardize benda ni semua kepada kita, x payah susah susah lagi rujuk sahaja jadual yang telah disediakan spt diatas (http://danloc.com/TableB2.htm) dan bergembiralah.....(terima kasih buat en. Zulfadli atas maklumat berguna ini).

Tiada ulasan: