Isnin, 31 Disember 2012

Aku yang mencari Cinta

Dibawah aku letak beberapa lirik lagu yang berunsurkan Cinta. Ianya bergantung kepada apa yang ada dalam jantung hati kita untuk menyerahkan Cinta itu. Hayati dan fahami maksudnya.


Sang Pencinta

Menanti satu detik pandangan magis mu
Cukup untuk meredakan rindu duniawi
Segala dugaan dan pesona
Menjadi irama indah
Kesakitan ragaku
Berlalu pergi tiada bererti
Pada Mu jua tertuju segala jalan
Pada Mu jua cinta ku serahkan
Kerna hati seorang pencinta
Pandangannya satu
Matanya hanya melihat dia
Yang melihatnya hanya dia kekasihnya
Sang Pencinta
Hanya dia merasa
Semangat sebuah pengorbanan
Sang Pencinta
Hanya Dia mengerti
Persoalan percintaan ini
Cinta ini rela menderita
Agar rindu batinnya terubat
Mengenang dia cinta yang dipuja
Mengenang dia cinta yang diredha
Hanya dia mengenang dia hanya dia
Oleh: M. Nasir

Hijab Kekasih

Malai rinduku merintih kecintaan
Duduk termenung hanya bingung kerinduan
Walaupun jauh dari nyata kasih dan sayang
Kasih dan sayang telah lama kusatukan
Semua kasihku dalam gemala
Ke laut jawi 'kan kukirimkan sana

Duhai kasih hijabmu di sini
Masyur rupamu di mata kalbi ini
Berbaringan diusik rindu azali
Di manakah kekasih yang jauh dariku
Memakan debu... rindumu
Segenap nafasku melihat renunganmu
Wangi dan harum kau kekasih
Antara lamunan segala kalimahku ini
Siapa yang mengerti

Menghilang tahun kutahan dahaga
Setelah habis madah untuk sang puteri
Pautan kasih kukenal sendiri
Teringin ku melihat sebalik hijabmu
Wajah yang kupuja
 
Kekasih... lama sudah aku merindu
Larut nan denai larat nan damai
Haram kelamin untuk kita bercerai
Rasa kasih dan sayang dalam keredaanmu
Oleh: M. Nasir

Raikan Cinta

Berapa dalam harus kugali tanah ini harus kugali
Untuk bertemu permata nilai sejati nilai sejati
Baru kupulang ke kampung sentosaku
Baru tercapai segala maksudku

Perahuku menghala ke hulu kuala jua kusua, jua kusua...
Kau lihat aku, aku pula lihat dia samakah kita ?

Ke sana ke sini lari-lari kecil
Bagai Siti Hajar mencari air
Terpancur sinar di kering pasir
Bekas hentakan kudus kaki Ismail

Mari mawarku raikan cinta
Tanpa cintaNya kita tiada
Mawar cinta mawarku abadi
Cinta pemilik segala Jadi

Mari mawarku raikan cinta
Kerana cinta kita abadi
Mawar cinta mawarku sejati
Cinta pemilik segala Jadi
Oleh: M. Nasir

KepadaMu Kekasih

KepadaMu Kekasih
Aku berserah
Kerana ku tahu Kau lebih mengerti
Apa yang terlukis di cermin wajahku ini
Apa yang tersirat di hati
Bersama amali

KepadaMu Kekasih
Aku bertanya
Apakah Kau akan menerimaku kembali
Atau harus menghitung lagi
Segala jasa dan bakti
Atau harus mencampakku ke sisi
Tanpa harga diri

Hanya padaMu Kekasih
Aku tinggalkan
Jawapan yang belum ku temukan
Yang bakal aku nantikan
Bila malam menjemputku lena beradu

KepadaMu Kekasih
Aku serahkan
Jiwa dan raga
Jua segalanya
Apakah Kau akan menerima penyerahan ini
Apakah Kau akan menerimaku
Dalam keadaan begini
Oleh: M. Nasir

Larut

Mungkin aku pernah juga.. 
Merasakan cinta.. 
Tapi tak pernah..seindah ini.. 
Mungkin aku juga pernah 
Merasakan rindu.. 
Tapi tak pernahSedalam ini
Mungkin kamu takkan pernah..percaya.. 
Bahwa sesungguhnya..aku telah terjatuh. 
Kuakui aku telah larut 
Larut ke dalam 
Kamu yang kucintai
Oleh: Dewa 19

Hadapi dengan Senyuman

Hadapi dengan senyuman 
Semua yang terjadi biar terjadi 
Hadapi dengan tenang jiwa 
Semua kan baik-baik saja
Bila ketetapan Tuhan 
Sudah ditetapkan, tetaplah sudah 
Tak ada yang bisa merubah
 Dan takkan bisa berubah
Relakanlah saja ini 
Bahwa semua yang terbaik 
Terbaik untuk kita semua 
 Menyerahlah untuk menang
Oleh: Dewa 19

Pengeran Cinta

Detik-detik berganti dengan detik
 Menit pun silih berganti 
Hari-hari pun terus berganti 
Bulan-bulan juga terus berganti 
Jaman-jaman pun terus berubah
 Hidup ini juga pasti mati
Semua ini pasti akan musnah 
Tetapi tidak cintaku padamu 
Karena aku sang pangeran cinta
Malam malam diganti dengan pagi 
Pagi pun jadi siang 
Tahun-tahun pun berganti abad 
Yang muda pun pasti menjadi tua
Musim-musim pun terus berganti 
Hidup ini juga pasti mati 
Tak akan ada yang abadi 
Tak akan ada yang kekal
Oleh: Dewa 19

Satu

Aku ini adalah dirimu 
Cinta ini adalah cintamu 
Aku ini adalah dirimu 
Jiwa ini adalah jiwamuRindu ini adalah rindumu 
Darah ini adalah darahmu
Chorus:Tak ada yang lain selain dirimuYang selalu ku puja 
Ku sebut namamu di setiap hembusan nafasku 
Ku sebut namamu, ku sebut namamu
Dengan tanganmu aku menyentuh 
Dengan kakimu aku berjalan
 Dengan matamu aku memandang 
Dengan telingamu aku mendengar 
Dengan lidahmu aku bicara 
Dengan hatimu aku merasa
Oleh: Dewa 19

Tiada Duka Yang Abadi


Tiada duka yang abadi di dunia
Tiada sepi merantaimu selamanya
Malam kan berakhir, hari kan berganti
Takdir hidup kan di jalani

Tangis dan tawa nyanyian yang mengiring
Hati yang rindukan cinta di jalan-Mu
Namun ku percaya hati meyakini
Semua akan indah pada akhirnya

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki s'gala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Waktu berputar rembulan dan matahari
Bunga yang mekar akan layu akan mati
Malam kan berakhir, hari kan berganti
Takdir hidup kan di jalani

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki s'gala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki s'gala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini
Harap ampunkan hamba-Mu ini
Oleh: Opick

Khamis, 6 September 2012

Apabila hati tak tenteram

Written version of the Basmala


Terdapat banyak perkara yang berlaku dalam kehidupan seharian kita yang merupakan diluar jangkaan kita dan tidak menepati kehendak kita. Perkara-perkara sebegini sememangnya membuatkan kita menjadi sedih, kecewa dan stress. Walau apapun kaedah yang digunapakai dan disarankan oleh pakar terhebat didunia, ia tidak lebih dari sekadar kaedah menipu akal untuk sementara. Kerana kaedah yang terbaik adalah:

A028
"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.

Isnin, 20 Ogos 2012

Affinity Law (Pump)

Peraturan ini adalah antara perkara yang patut diketahui dalam proses meremajakan Pump untuk keperluan proses.

Affinity Law menceritakan perkara yang akan mempengaruhi Kapasiti, Head dan Power sesebuah pump itu akan bergantung kepada:

  1. Perubahan kelajuan impeller
  2. Bentuk geometri impeller


1. Kepelbagaian kapasiti bergantung kepada halaju dan diameter impeller.


q1 / q2 = (n1 / n2)(d1 / d2)         (1)
Dimana:
q = volume flow capacity (m3/s, gpm, cfm, ..)
n = wheel velocity - revolution per minute - (rpm)
d = wheel diameter

2. Kepelbagaian Head bergantung kepada kuasa dua halaju dan diameter impeller


dp1 / dp2 = (n1 / n2)2 (d1 / d2)2         (2)
Dimana
dp = head or pressure  (m, ft, Pa, psi, ..)

3. Kepelbagaian kuasa yang digunakan bergantung kepada kuasa tiga halaju dan diameter impeller


P1 / P2 = (n1 / n2)3 (d1 / d2)3         (3)
Dimana
P = power (W, bhp, ..)

Affinity Law bagi keadaan diameter impeller ditetapkan:


kredit: engineeringtoolbox.com

Ahad, 19 Ogos 2012

Energy Saving


Pada kali ini aku ingin berkongsi pengalaman aku dalam menjayakan projek Energy Saving ini. Awal tahun lalu pihak pengurusan telah mengumumkan bahawa aku telah diserapkan kedalam unit baru iaitu unit teknikal yang lebih menjurus kearah pembaikan proses dan penjimatan tenaga. Pada mulanya ianya agak berat bagi aku, maklumlah tugasan aku sebelum ini lebih kearah pengawalan produksi dan dengan jujur aku katakan yang aku Lost dan selalulah menerima teguran MANJA manager aku yang agak bercili mulutnya. Aku agak beruntung kerana dikelilingi oleh expatriate yang rata2 mempunyai pengalaman luas dan bagi aku bodoh tak apa asalkan sanggup belajar dan kutip pengalaman.

Ok,
Banyak kaedah sebenarnya untuk memulakan projek energy saving ini, berikut adalah beberapa kaedah mudah untuk kita lihat dan sebagai permulaan sebelum pergi kepada projek mega:

  1. Vice Presiden aku selalu berkata biarpun RM 1 ianya tetap berbaloi untuk dijimatkan (untuk penjimatatan yang tidak memerlukan modal) seperti memadamkan lampu yang tidak diperlukan, memadamkan atau menghadkan perjalanan Pump, Agitator atau sistem yang tidak diperlukan atau tidak kritikal.
  2. Gantikan pump yang rendah kecekapannya dengan yang lebih cekap.
  3. Lihat kejatuhan tekanan pada Control Valve. Bukaan yang lebih kecil dari 40% menunjukkan ketidak cekapan tenaga pada sistem, ini membuka peluang untuk pemasangan VFD pada pump atau menukar saiz impeller pump sekali gus boleh menjimatkan tenaga elektrik.
  4. Insulation: Sila baiki dan kaji keperluan setiap unit.
  5. Steam trap- mende kecik tetapi antara penyumbang kepada kehilangan tenaga.
  6. Excess air pada boiler-terlalu banyak akan menjadikan boiler tidak efficient (cooling effect) dan akan mebazirkan NG.
  7. Bagi sistem letdown (steam dari tekanan tinggi kepada tekanan rendah) cuba kaji kebarangkalian untuk pemasangan turbine.
  8. Lihat jika berlakunya venting pada sistem steam dan cuba gunakannya pada sesuatu yang lebih berfaedah. 
  9. Lihat pada sistem yang mana berlaku pemanasan dan penyejukkan sebelum digunakan. Kaji sama ada proses pemanasan diperlukan atau tidak (contoh: Bendalir yang keluar dari Distillation Column dalam bentuk gas-disejukkan dan disimpan sebelum disuap pada sistem lain dengan Pump. Ia juga boleh dibuat begini: Bedalir yang keluar dari Distillation Colunm dialirkan terus kesistem downstreamnya).
  10. Pendidikan kepada semua akan kepentingan penjimatan tenaga.
10 cara diatas adalah berdasarkan pengalaman aku. Ada banyak lagi cara ianya bergantung kepada kretivity masing2.


Selamat Hari Raya


Syukur pada Allah dengan kuasa dan kehendaknya dapat lagi kita menyambut 1 Syawal tahun ini meskipun dengan berita kejam diatas. Bulan ramadan tahun ini kita disambut oleh masalah didalam loji yang amat hebat  dan begitu mencabar keimanan serta kekuatan mental kita. Memang pada pandangan semua aku tidak lebih dari seorang tok mandur yang memberikan arahan berat kepada awok2 pada bulan ramadhan. Namun harap semua paham seboleh2 nya aku berusaha supaya tidak menzalimi awok2 dan aku turut membantu demi meringankan tugasan yang berat itu. Kita kena akur kehendak pengurusan yang ingin memastikan periuk nasi kita ini kekal berasap dan kompetitif. Kepada semua, ramadhan kali ini sememangnya satu ujian buat kita dan sewajarnya kita meraikan Aidilfitri atau hari kemenangan ini dengan penuh bermakna kerana kita masih mampu menyempurnakannya meskipun keletihan yang melampau. Moga2 Allah memberikan pahala yang berlipat kali ganda berkat kesabaran kita.

Selamat hari raya dan maaf zahir batin dari saya sekeluarga

Sabtu, 18 Ogos 2012

Pintu taubat sentiasa terbuka

video
Biarlah seluruh dunia meninggalkan aku...kerana aku masih punyai Allah untuk dikasihi

Rabu, 18 Julai 2012

Rugi

Didalam kitab Hidayatul Salikin dalam bab kelebihan Zikir ada menyatakan: Syaitan akan menunggang  manusia seperti menunggang seekor keldai sehinggalah manusia itu mengingati Allah (berzikir). Ini merupakan janjinya kepada Allah seperti yang terdapat dalam ayat 39 surah Al-Hijr:


A039
Iblis berkata: " Wahai Tuhanku! Kerana Engkau telah menjadikan daku sesat, (maka) demi sesungguhnya aku akan memperelokkan segala jenis maksiat kepada Adam dan zuriatnya di dunia ini, dan aku akan menyesatkan mereka semuanya,




Walaubagaimanapun perjanjian ini tidak akan terpakai bagi mereka yang bertakwa:


A040
"Kecuali di antara zuriat-zuriat Adam itu hamba-hambaMu yang dibersihkan dari sebarang syirik".


Dalam setiap kejadian anak Adam perjanjian telah dibuat:


A172
Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Ia bertanya dengan firmanNya): "Bukankah Aku tuhan kamu?" Mereka semua menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi". Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini".



Kemudian kita diletakkan di dunia untuk membuktikan penyaksian ini dan kemudian akan dipanggil kembali untuk dinilai adakah ia selaras dengan perbuatan kita. Allah yang maha pengasih dan penyayang tidak meninggalkan kita begitu sahaja, diutuskan para Nabi dan Rasul serta diberikan kitab dan Al-Quran agar kita sentiasa fokus pada tujuan kita ini. Segalanya kelihatan begitu mudah.

Keadaan dunia yang makin komplek menjadikan kita amat mudah untuk hilang fokus dalam melaksanakan janji-janji ini. Musuh kita Syaitan yang ingin mengheret seramai mungkin manusia ke neraka, Dajjal yang ingin merajai manusia dan Yahudi yang ingin menjadi tuan kepada manusia lain menjadi satu kumpulan yang lengkap dalam mengalihkan fokus kita ini.

Falsafah Hedonisme diterapkan kedalam minda manusia sejak dari hari pertama dilahirkan. Umpanan hiburan, ketakutan dan harta di iklankan dengan hebat didalam media massa. Ini menjadikan manusia secara keseluruhannya adalah hamba kepada duit bagi mendapatkan umpanan ini. Oleh kerana kebanyakkan masa digunakan untuk mencari duit maka masa untuk mengisi keperluan yang batin diabaikan. Apabila keimanan berkurang, jadilah nafsu sebagai penunjuk kehidupan manusia.

Pelbagai bentuk hiburan baru dicipta dan dinilaikan dengan wang yang tinggi dan diiklan dimedia massa sebagai cara hidup terkini dan moden. Ini membuatkan kita terpaksa bekerja kuat untuk mendapat wang yang senilai dengan hiburan ini bagi memperolehinya.

Bersesuaian dengan Protokol yahudi (dipetik dari buku: Agenda Yahudi menakluk Dunia (Rahsia dibalik rahsia); Sabaruddin Hussein- PTS):

Protokol 6:

  1. Kita perlu mewujudkan monopoli yang meluas dan simpanan kekayaan yang besar. Kesannya, sekaya mana bukan orang bukan yahudi sekalipun, mereka tetap runtuh bersama-sama dengan HUTANG negara sekiranya berlakunya sebarang kekacauan.
  2. Kita adalah ahli ekonomi. Kita boleh menganggar sendiri kepentingan gabungan elemen-elemen yang dinyatakan.
  3. Walau apa cara sekalipun, kita perlu mengukuhkan kepentingan kerajaan agung kita dengan menonjolkan diri seolah-olah sebagai pelindung dan pembantu kepada semua pihak yang menyokong kita.
  4. Kekuatan kumpulan bangsawan dan kaya daripada kalangan bukan yahudi daripada suatu kuasa politik sudah terhapus sama sekali. Kita tidak perlu memperdulkan mereka lagi. Tetapi, sebagai pemilik sesebuah negara, mereka masih mampu mencetuskan bahaya terhadap kita daripada pelbagai sumber yang mereka miliki. Oleh itu, penting kepada kita merampas tanah mereka, walau dengan apa cara sekalipun. Matlamat ini mudah tercapai dengan menggangdakan beban keatas cagaran hutang-hutang mereka. Langkah ini dapat mengawal pemilik tanah dan membolehkan kita berkuasa penuh ke atas mereka tanpa syarat atau tawar menawar.
  5. Oleh kerana biasa bersenang-lenang, golongan atasan bukan yahudi ini tidak mampu mengharungi hidup susah dan ini pasti melemahkan mereka.
  6. Pada masa yang sama, kita perlu mencengkam perdangangan dan industri, tetapi yang utama, spekulasi memainkan peranan sebagai pengimbang industri. Ketiadaan spekulasi dalam industri menggandakan jumlah modal yang dipegang oleh orang persendirian dan mengukuhkan pertanian dengan membebaskan tanah daripada belengu hutang kepada bank tanah. Apa yang kita impikan adalah industri yang dijalankan tanpa modal dan tenaga buruh dijalankan melalui spekulasi yang memindahkan semua kekayaan kedalam genggaman kita. Justeru mengekalkan orang buka yahudi dalam belengu kemiskinan sepanjang hayat mereka. Jika ini berjaya, mereka melutut dihadapan kita merayu untuk hidup.
  7. Bagi menjerumuskan orang bukan yahudi lebih jauh kedalam jurang kemusnahan kita membantu sebahagian kecil dari mereka hidup mewah berasakankan perdagangan spekulasi dan sikap tamak mereka itu menelan segalanya selepas itu. Kita memperjuangkan kenaikan gaji, yang sebalikya tidak membawa kebaikan kepada para pekerja, kerana kita menaikkan harga barang keperluam harian, sambil mempersalahkan atau menjadikan kemerosotan hasil pertanian atau kenaikan sebarang bahan lain yang berkaitan sebagai alasan yang tidak dapat dipertikaikan.

Bersesuaianlah dengan apa yang dinyatakan dalam kitab Hidyatul Salikin tadi. Jadilah kita seekor kaldai yang  yang ditunggangi Syaitan dan dipandu Yahudi maka jadilah kita orang yang rugi melainkan.

A001

Demi Masa!



A002
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian -


A003
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.




dan dalam surah Al-A'raaf Allah berfirman:
A027
Wahai anak-anak Adam! Janganlah kamu diperdayakan oleh Syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapa kamu dari Syurga, sambil ia menyebabkan terlucutnya pakaian mereka berdua untuk memperlihatkan kepada mereka: aurat mereka (yang sebelum itu tertutup). Sesungguhnya Syaitan dan kaumnya melihat kamu dengan keadaan yang kamu tidak dapat melihat mereka. Sesungguhnya Kami telah menjadikan Syaitan-syaitan itu teman rapat bagi orang-orang yang tidak beriman.
(Al-A'raaf 7:27)
A028
Dan (orang-orang yang tidak beriman itu) apabila mereka melakukan sesuatu perbuatan yang keji, mereka berkata: "Kami dapati datuk nenek kami mengerjakannya, dan Allah perintahkan kami mengerjakannya". Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya Allah tidak sekali-kali menyuruh mengerjakan perbuatan yang keji. Patutkah kamu mengatakan terhadap Allah apa yang kamu tidak mengetahuinya?"
(Al-A'raaf 7:28
A029
Katakanlah: "Tuhanku menyuruh berlaku adil (pada segala perkara), dan (menyuruh supaya kamu) hadapkan muka (dan hati) kamu (kepada Allah) dengan betul pada tiap-tiap kali mengerjakan sembahyang, dan beribadatlah dengan mengikhlaskan amal agama kamu kepadaNya semata-mata; (kerana) sebagaimana Ia telah menjadikan kamu pada mulanya, (demikian pula) kamu akan kembali (kepadaNya).
(Al-A'raaf 7:29)

Maka beruntunglah mereka yang hidup atas jalan amal dan dakwah.
Wallahu a’lam 

Jumaat, 18 Mei 2012

Shut Off Head dan Shut Off Pressure


Bagi pump rotodinamik (centrifugal) Shut of Head merujuk kepada; ketinggian yang maksima dicapai olehnya apabila suatu Pump mengalirkan bendalir pada keadaan paip yang tegak tanpa apa-apa halangan (valve, bend dan orifice).
Seperti yang selalu saya nyatakan didalam Blog, Pressure adalah hasil dari halangan kepada aliran. Oleh kerana itu, Shut Off Pressure merujuk kepada; Petukaran tenaga yang terhasil akibat dari halangan aliran seperti yang disebutkan diatas kepada bentuk tekanan apabila aliran secara sepenuhnya terhalang (Fully close).

Ok, cukup setakat ini dulu...kalau nak lebih lanjut tunggu dalam buku Pengenalan kepada Loji kimia edisi diperbaharui.

Isnin, 9 April 2012

Lihatlah bagaimana Allah membahagi-bahagikan nikmatnya

video

Darjat-darjat tawakkal (Kitab Hidayatul Salikin):

  1. Yakin kepada Allah seperti yakin kepada wakil/utusan yang amanah
  2. Yakin kepada Allah seperti keadaan bayi dan ibunya
  3. Yakin kepada Allah seperti keadaan mayat dan orang yang mengurusnya

Isnin, 5 Mac 2012

Non value added

2-3 harinya Bos aku selalu sebut pasal Non value added jobs ni. Pantang ada masa terluang pasti perkataan keramat ini muncul dari bibir manisnya. Jadi hari ini aku nak kongsi sikit maksud perkataan ini agar kita boleh pakai perkataan ini untuk kelihatan hebat.

Kalau korang tak sedar biar aku bagi tahu sikit. Sekarang ni keadaan ekonomi dunia tak beberapa bagus. US dan Eropah dah kurang berbelanja pasal ada masalah ekonomi, jadi produk boleh tolak kat rantau Asia je terutama India dan China. Pengecilan permintaan ini juga menjadikan keuntungan syarikat berkurang ditambahkan lagi dengan kesan kenaikkan harga bahan bakar menjadikan margin keuntungan bersih mengecil.

Ada beberapa cara yang boleh dilakukan oleh syarikat untuk mengatasi masalah ini. Antaranya mengecilkan saiz pekerja, mengurangkan penggunaan tenaga yang tidak perlu, mempertingkat kan keberkesanan proses (Yield, Selectivity dan Conversion) dan mengurangkan aktiviti Non value added.

Jadi apakah maksud NVA yang selalu meniti dibibir Bos aku ini? aku mulakan dengan satu cerita yang simple:

Seorang penjual nasi lemak menghasilkan sebungkus nasi lemak dengan modal rm 1.00 dan menjualnya pada harga rm 1.30 (harga pasaran biasa nasi lemak dikawasannya). Kemudian timbul akalan cerdik dari penjual itu untuk menggunakan pembungkus yang berwarna warni untuk menaikkan seri bungkusan nasi lemaknya. Dengan perlaksanaan pembungkusan baru ini harga nasi lemak terpaksa dinaikkan kepada rm 1.40 (untuk mengekalkan margin keuntungan). Kenaikkan ini menjadikan nasi lemaknya tidak lagi berada dalam senarai yang pilihan pembeli dikawasan tersebut. Atau dia boleh mengekalkan harga nasi lemak tadi dan mengambil keuntungan yang sedikit tetapi nilai nasi lemak bukan bergantung kepada bungkusan tetapi rasa dan kuantitinya.

Ini adalah contoh NVA iaitu keadaan dimana pertambahan yang tidak mendatangkan faedah kepada produk (tetapi terpaksa mengeluarkan modal) yang tidak bernilai kepada pelanggan.

Sekian.

Selasa, 14 Februari 2012

Kenapa Mona Lisa tersenyum?

Toyol?

Teringat masa zaman-zaman belajar dulu (UPM 1997 - 2002)

Ahad, 12 Februari 2012

Buangan Terjadual (bhg 2)

Laaaaaaaaaaaaaamanya nak sambung tajuk ni. Pasal skang ni kerja-kerja download dah susah skit kerna kerajaan Amerika dah mula bertindak. Aku baru je sambung Filesonic untuk sebulan...dah jadi baik ah Filesonic ni. Kejadian yang sama macam aku sambung Hotfile tahun lepas la...nasib2. Jadi skang ni mengadap komputer macam dah x tahu nak tengok apa. Jadi ada baiknya aku berkongsi ilmu dengan korang smua. Pikiaq punya pikiaq apa la yang nak dikongsikan...kepala aku dah jeng dah x de lagi bende2 yang kelihatan macam kejuruteraan untuk dikongsikan. Tadi aku tengok balik post aku yang lama2. Sambil tersenyum melihat kehebatan tulisan aku dan terjumpa satu post yang tak siap. Ini bukan cara kerja aku, aku x suka meninggalkan sesuatu tanpa kesudahan...bagi aku kalu dah mula baik habiskan, mandi wajib tetap kena buat biar x sudah pon. kan rugi.

Ok kita sambung saja pada tajuk yang dijanjikan iaitu Sisa Terjadual.

Kalau kita dok peratilah, pengurusan alam sekitar ni masih lemah antara sebab2 (Yang terdapat dalam buku) adalah:
  1. Jahil tentang undang2
  2. Kecuaian
  3. Nak Jimat Kos
  4. Tempat rawatan yang tidak diurus/dibangunkan dengan baik
  5. Takde ilmu dalam pengurusan
  6. Sikap
  7. Denda yang rendah.
Sebenarnya undang-undang pasal sisa terjadual ni dibuat untuk keselamatan dan masa depan kita semua. Malangnya kebanyakkan dari kita menganggap ianya hanya salah satu dari peraturan yang sekadar untuk kebersihan sahaja.
Antara tanggungjawab penghasil SW adalah:
  1. Untuk memberi tahu Ketua Pengarah JAS dalam masa 30 hari dari tarikh pengeluaran buangan terjadual tentang kategori dan kuantiti baru buangan terjadual yang dikeluarkan.
  2. SW hendaklah dilupuskan di premis yang ditetapkan sahaja
  3. SW hendaklah setakat yang termampu dijadikan tidak berbahaya yang boleh sebelum dilupuskan (rawat).
  4. Memastikan SW distor dengan baik; Dlam bekas yang bersesuaian, tahan lasak dan boleh mencegah tumpahan atau kebocoran kepersekitaran.
  5. Buangan Terjadual tidak serasi (umpama lelaki dan wanita bukan muhrim) hendaklah distor berasingan.
  6. Memastikan setiap SW DIBUNGKUS, DILABEL dan DIANGKUT MENGIKUT GARIS PANDUAN YANG DITETAPKAN OLEH KETUA PENGARAH JAS.
  7. Bekas2 yang mengandungi SW hendaklah SENTIASA DITUTUP KECUALI APABILA PERLU MENAMBAH ATAU MENGELUARKANNYA.
  8. Kawasan penyimpanan hendaklah direka bentuk, dibina dan diselenggarakan dengan secukupnya mengikut garis panduan yang ditetapkan Ketua Pengarah.
  9. Mana2 orang hanya boleh menyimpan SW selama 180 hari atau tidak melebihi 20 metrik tan (yang mana dahulu) - tetapi Ketua Penrgarah boleh mengarah pelupusan dilakukan bila2 masa jika dia fikirkan perlu. Dan kalau nak simpa lebih dari 20 tan, hendaklah menghantar surat kepada Ketua Pengarah dan dia berhak memberikan kebenaran bertulis dengan syarat atau tidak.
  10. Setiap SW hendaklah dilabel dengan jelas: Tarikh buangan pertama kali dibuat, nama dan alamat pengeluar, no telefon pengeluar, mematuhi jadual ketiga. Dan TIADA SESIAPAPUN DIBENARKAN UNTUK MENGUBAH TANDA DAN LABEL TERSEBUT.
JAS telah mengeluarkan garis panduan dalam penyimpanan SW ini pada 1993. Garis panduan ini meliputi:
  1. Kaedah pengasingan dan pemilihan
  2. Penyimpanan
  3. Pembungkusan
  4. Melabel
Mak aih...mengantuk la pulak akan bersambung ke bahagian ke-3
Terima kasih buat Dr Sivakumar.


Selasa, 31 Januari 2012

Jurutera mesti banyak duit

Dah penat-penat belajar dapat jugak kerja jadi jurutera. Dah namanya jurutera mesti gaji besarkan? dah gaji besar mesti banyak duit kan? jadi:
(Cara bayaran dan kaedah ada kat artikel kat bawah)

Allah SWT. berfirman:
‘’Dirikanlah shalat dan tunaikanlah zakat.’’
(Al-Baqarah: 110)

Ibnu Abbas r.a. berkata: “Abu Sufyan pernah memberitahukan sesuatu kepadaku dengan menyebutkan hadits Nabi SAW, yang artinya: ‘’Beliau memerintahkan kami mengerjakan shalat, membayar zakat, bersilaturrahmi, dan menjaga kesucian diri.’’(HR. Bukhari)

Dari Ibnu Abbas ia berkata bahwa Nabi pernah mengirim Mu’adz ke Yaman seraya berpesan: ‘’Ajaklah mereka bersaksi, bahwa tidak ada Ilah selain Allah dan sesungguhnya aku (Muhammad) adalah Rasul-Nya. Jika mereka mentaati hal itu, maka beritahukan kepada mereka bahwa Allah telah mewajibkan kepada mereka lima perintah shalat pada setiap harinya. Jika mereka mentaati hal itu, maka beritahukan kepada mereka bahwa Allah mewajibkan mereka untuk membayar zakat pada harta mereka yang diambil dari harta orang-orang kaya diantara mereka dan diserahkan kepada orang-orang miskin diantara mereka.’’ (HR. Bukhari dan An-Nasa’i)

Imam An-Nawawi mengatakan: ‘’Mengenai sabda Rasulullah: ‘’Zakat adalah bukti’’, artinya bahwa seseorang akan berlindung pada zakat, sebagaimana berlindung pada dalil-dalil yang memperkuatnya, apabila ditanya pada hari kiamat kelak mengenai pembelanjaan hartanya. Demikian menurut Mushannif dari kitab At-Tahrir. Sedangkan yang lainnya berkata: ‘’Artinya, bahwa zakat merupakan hujjah bagi keimanan pelakunya. Karena sesungguhnya orang munafiq itu menolak untuk menunaikan zakat dengan alasan tidak meyakininya. Barang siapa bersedekah (mengeluarkan zakat) maka ia akan menjadi bukti kebenaran imannya.’’

Di dalam kitab An-Nihayah, Imam Nawawi mengatakan: ‘’Burhan itu berarti hujjah dan dalil. Dengan kata lain, bahwa zakat merupakan hujjah bagi pengharap pahala dan bahwa zakat adalah kewajiban yang akan diberikan pahala atasnya. ’’Ada pendapat yang mengatakan: ‘’Zakat merupakan bukti kebenaran iman pelakunya, karena ketulusan hati untuk mengeluarkannya. Yang demikian itu disebabkan karena adanya hubungan antara jiwa dengan harta.’’

Sedangkan Al-Qurthubi mengatakan: ‘’Zakat merupakan bukti kebenaran iman orang yang mengeluarkannya atau dengan kata lain; ia bukan termasuk golongan orang-orang munafiq, sekaligus sebagai bukti kebenaran cintanya kepada Allah SWT, atau kesungguhan harapan mendapatkan pahala atas apa yang telah diberikan Allah kepadanya.’’

Zakat merupakan bukti kebenaran iman yang diakui pelakunya. Sebab tindakan mengeluarkan harta secara tulus karena Allah SWT, tidak mungkin terjadi, kecuali jika ada kesungguhan imannya, demikian menurut Al-Sindi.

Dari Abu Ayyub, ia berkata bahwasanya ada seseorang yang bertanya kepada Nabi: ‘’Beritahukan kepadaku amal yang dapat memasukkan aku ke dalam surga! Nabi menjawab: ‘’Harta. Harta.’’ Selanjutnya beliau bersabda: ‘’Yang terpenting darimu adalah menyembah Allah, tidak menyekutukan-Nya dengan sesuatu apapun, mendirikan shalat, menunaikan zakat, dan menyambung tali silaturrahmi.’’ (HR> Bukhari)

Dari Abu Hurairah r.a, ia menceritakan: ‘’Ketika Rasulullah SAW wafat dan yang menjadi khalifah pengganti adalah Abu Bakar Shiddiq, maka orang-orang dari kalangan bangsa arab banyak yang menjadi kafir. Lalu Umar bertanya kepada Abu Bakar: ‘’Bagaimana engkau memerangi orang-rang kafir tersebut, sedangkan Rasulullah SAW telah bersabda: ‘’Aku diperintahkan untuk memerangi manusia sehingga mereka mengucapkan syahadat. Barang siapa telah mengucapkannya maka harta dan jiwanya akan terpelihara dari beliau (Rasulullah), kecuali haknya dan hisab atas mereka berada di tangan Allah. Abu Bakar pun berkata: ‘’Demi Allah aku akan memerangi orang yang memisahkan antara shalat dan zakat, karena zakat merupakan hak dari harta. Demi Allah seandainya mereka menghalangiku dari anak kambing yang dulu mereka tunaikan zakatnya kepada Rasulullah, niscaya akan aku perangi mereka karena penolakan itu. Umar pun berkata: ‘’Demi Allah, hal itu tidak lain karena Allah telah membuka dada Abu Bakar untuk memeranginya dan aku tahu bahwa hal itu benar.’’ (HR. Bukhari)

(Diambil dari:http://muslimwamuslimah.blogspot.com)



Kena la bayar zakat kan...tapi berapa yek?



Hukum Zakat Gaji Bulanan

Oleh: DR. ABDUL HAYEI BIN ABDUL SUKOR (Akademi Pengajian Islam)

SOALAN: Saya seorang pegawai kerajaan yang membayar zakat gaji secara
bulanan kepada pihak-pihak yang berhak menerimanya. Saya tunaikannya sebaik
sahaja gaji diterima. Saya tidak mempunyai masalah pada zakat itu, kerana
kadar 2.5 peratus tidak membebankan sara hidup saya dan keluarga. Kalaupun
tidak dikeluarkan zakat, gaji saya dipotong juga atas nama cukai
pendapatan. Saya difahamkan, ulama tidak sepakat menyatakan sama ada gaji
wajib dizakatkan atau sebaliknya.

Soalan saya, apa pendapat ulama dalam mazhab Shafie mengenai zakat gaji?
Apa kesannya terhadap zakat dan ibadat saya jika saya tidak mengambil berat
tentang mazhab yang saya ikuti?Bagaimanapun, saya tidak berminat menukar
mazhab Shafie yang saya ikuti ini kepada lain-lain mazhab. - ABDULLAH, Kota
Bharu, Kelantan.

JAWAPAN:

Saya tidak ingin membuat sebarang ulasan atas sikap saudara yang tidak
berminat dengan mazhab-mazhab selain Shafie kerana mazhab ini juga termasuk
antara mazhab yang diterima pakai oleh sebahagian besar umat Islam di
rantau ini, bahkan di seluruh dunia. Ulama Islam mempercayai Imam Shafie
tidak memfatwakan sesuatu masalah, kecuali beliau mempunyai hujah sama ada
daripada al-Quran, al-sunah, sebagaimana yang diputuskan dalam usul bagi
mazhabnya.

Mazhab-mazhab lain juga boleh dipakai khususnya Hanafi, Maliki dan Hanbali,
kerana mereka semua sepakat menjadikan al-Quran dan hadis sebagai teras
bagi mazhab masing-masing. Kalaupun ada perbezaan pendapat, maka perbezaan
itu hanya pada furu' (cabang-cabang) masalah. Kata sesetengah ulama,
perbezaan pendapat antara imam-imam mazhab itu, bukannya perbezaan antara
benar dan salah, tetapi antara benar dan yang lebih benar, antara afdal dan
yang lebih afdal.

Gaji yang dimaksudkan di sini ialah bayaran yang diterima seseorang sebagai
upah kerja atau perkhidmatan yang dilakukan mengikut masa tertentu,
termasuk juga dalam istilah gaji, wang elaun, imbuhan atau bonus hasil sewa
bangunan atau keuntungan pelaburan daripada apa-apa pekerjaan, perkhidmatan
dan perolehan lain. Ulama Islam tidak sepakat dalam menentukan sama ada
pendapatan gaji diwajibkan zakat atau tidak.

Perselisihan pendapat berpunca daripada wujudnya keterangan al-Quran dan
hadis yang dengan jelas menyebutkan harta yang diwajibkan zakat ialah emas,
harta perniagaan, nilai tanaman dan ternakan.Zakat pertanian diperintah
supaya dikeluarkan pada hari ia dituai atau dipetik (lihat surah al-An'am:
ayat 141). Zakat emas dan perak pula dinyatakan, sesiapa yang menyimpannya,
tanpa dikeluarkan zakatnya, nanti akan dibakar dahi dan rusuknya dengan api
neraka (surah al-Taubah: ayat 34 dan 35).

Zakat ternakan pula dinyatakan dalam hadis. Secara umumnya meliputi
ternakan lembu, kambing dan kerbau. Zakat dikira mengikut bilangan binatang
yang dipelihara setelah cukup nisabnya. Keterangan boleh diikuti dalam
kitab-kitab fiqh dan hadis (sebagai contoh, lihat Nail al-Awtar, 4/132).

Gaji atau upah kerja tidak disebut dengan jelas, sama ada di dalam al-Quran
atau hadis sebagai pendapatan yang dikenakan zakat. Bagaimanapun, Dr. Yusuf
al-Qaradawi memasukkan wang gaji dalam kategori al-mal al-mustafad (harta
perolehan/pendapatan) yang dikeluarkan juga zakatnya pada zaman
pemerintahan Muawiyah dan Umar ibn Abdul Aziz.

Justeru tiada nas yang jelas daripada al-Quran dan hadis memperkatakan
hukum zakat gaji atau upah kerja, imam-imam Shafie, Malik dan Ahmad
mengambil kesimpulan tidak wajib zakat pada gaji.

Zakat hanya diwajibkan pada harta-harta hasil pertanian, perniagaan,
penternakan dan nilai-nilai emas perak dan wang iaitu sebaik sahaja cukup
syarat nisab (sukatan nilai) dan haul (tempoh masanya).Imam Abu Hanifah
berpendapat, ayat 267 surah al-Baqarah menunjukkan pendapatan melalui gaji
dan lain-lain juga diwajibkan zakat. Ayat itu membawa terjemahan berikut:

Wahai orang yang beriman! Belanjakanlah sebahagian dari hasil usaha kamu
yang baik-baik, dan sebahagian dari apa yang kami keluarkan dari bumi untuk
kamu. Dan janganlah kamu sengaja memilih yang buruk daripadanya untuk
diderma atau dijadikan zakat.

Kebanyakan ulama termasuk Shafie dan lain-lain, menafsirkan ayat ini dengan
infaq (perbelanjaan) am dan sedekah sunat. Suruhan atau perintah di dalam
ayat 267 al-Baqarah itu hanya membawa erti sedekah atau merangsang golongan
berada supaya turut membantu golongan miskin atas dasar ihsan dan belas
kasihan. Dr. Mustafa al-zarqa cenderung kepada pendapat ini kerana gaji,
menurutnya, kalaupun besar kadarnya ia adalah bayaran yang mencukupi sesuai
dengan taraf dan gaya hidup seseorang pekerja.

Tambahan pula, zakat adalah salah satu daripada lima rukun Islam. Keislaman
seseorang akan terjejas dengan terabainya zakat pada harta yang tidak
ditunaikan zakat. Oleh itu, wajar sekali al-Quran atau hadis membutirkan
dengan jelas semua harta yang wajib zakat termasuklah gaji dan upah kerja.
Dalam keadaan harta itu tidak dinyatakan dengan jelas, maka secara mudahnya
difahami sebagai tidak wajib, sedangkan pada zaman nabi juga ada
pekerja-pekerja yang mengambil upah atau makan gaji menurut istilah
sekarang.

Imam Abu Hanifah pula berpendapat, ayat 267 al-Baqarah itu berkenaan zakat
wajib. Oleh itu beliau berpendapat, semua harta yang diusahakan melalui
jalan-jalan yang halal dan hasil yang dikeluarkan dari bumi hendaklah
dizakatkan.

Ini bermakna gaji, upah kerja, hadiah, bonus dan apa juga hasil yang
dikeluarkan dari bumi termasuk ubi kayu, sayur-sayuran dan buah-buahan
hendaklah dizakatkan semuanya.

Kebanyakan ulama mutakhir, termasuk Dr. Yusuf al-Qaradawi cenderung kepada
pendapat ini. Majlis Fatwa Kebangsaan dan jawatankuasa perunding hukum
syarak negeri-negeri di Malaysia juga setuju dengan pendapat ini
memandangkan banyaknya faedah dan muslihat kepada umat Islam terutama
golongan miskin dan kurang upaya.

Saya berpendapat, mazhab imam Abu Hanifah lebih sesuai diamalkan pada zaman
ini kerana dengan adanya zakat gaji yang diberi kepada fakir miskin,
hubungan kasih sayang dan perpaduan menjadi erat.

Dari aspek yang lain pula, jika zakat gaji itu ditadbir dengan baik oleh
satu badan seperti Pejabat Pungutan Zakat (PPZ), tentu ia akan mengukuhkan
lagi institusi kewangan bagi membantu masyarakat Islam. Pengalaman Majlis
Agama Islam Wilayah Persekutuan membuktikan kebaikan zakat ini
dikuatkuasakan melalui sistem dan peraturan.

Setelah keputusan diambil bahawa gaji juga wajib dizakatkan, persoalan
selanjutnya berbangkit, bagaimana dengan syarat nisab dan haulnya? Paling
dekat dengannya ialah nisab dan haul pada zakat harta simpanan, nilai
nisabnya ialah 85 gram (lebih kurang RM3,000 mengikut kadar turun naik
nilai harga emas). Tempoh haulnya ialah 354 hari, menurut kiraan tahun
hijrah. Kadar zakat yang dikenakan ialah 2.5 peratus daripada keseluruhan
harta simpanan, setelah ditolak perbelanjaan asasi untuk diri sendiri,
isteri, anak-anak dan ibu bapa bagi tempoh setahun.

Sesetengah pendapat pula menyatakan, gaji diwajibkan zakat sebaik sahaja
diterima, sekalipun belum cukup haulnya. Pendapat ini dihubungkan kepada
beberapa mazhab seperti Muawiyah, Ibn Hazm, Umar ibn Abdul Aziz dan
lain-lain. Ini bermakna apabila seseorang menzakatkan hartanya sebaik
sahaja gajinya diterima, maka tidak dikenakan zakat lagi pada akhir tahun
(setelah genap haul). Amalan ini dikira lebih adil, terutama jika
dibandingkan dengan petani yang mengeluarkan zakat padinya sebaik sahaja
dituai.

Justeru di Malaysia ini kuasa-kuasa agama berada di negeri, maka difahamkan
juga masih ada beberapa negeri yang belum memfatwakan zakat gaji sebagai
wajib. Ini pun menarik juga kerana kebebasan memilih pendapat dan
mengamalkan mana-mana yang difikir lebih menguntungkan pengetahuan agama,
masyarakat dan negara, maka perbezaan pendapat harus dimanfaatkan
semaksimum yang mungkin.

Sebagai kesimpulan kepada zakat gaji, tuan-tuan punya gaji boleh
dikategorikan kepada tiga bahagian:

1. Tuan-tuan punya gaji yang tidak atau hanya mencukupi keperluan asasi
diri dan keluarganya sahaja. Gaji ini tidak wajib dizakatkan menurut ijma
ulama, kecuali jika gaji disimpan hingga mencukupi kadar nilai 85 gram emas
yang bersamaan RM3,000 dan genap haulnya 354 hari. Pada ketika itu wang
gaji yang disimpan wajib dizakatkan sebanyak 1/40 atau 2.5 peratus.

2. Tuan-tuan punya gaji yang melebihi keperluan asasi iaitu makan, minum,
pakai, kenderaan dan perubatan. Gaji yang lebih itu disimpan hingga cukup
nisab dan haul, maka wajib ke atasnya zakat.

Mereka menyimpan gaji yang lebih daripada keperluan itu. Wang simpanan ini
diwajibkan zakat pada kadar 2.5 peratus.

3. Tuan-tuan punya gaji yang lebih daripada keperluan asasi tetapi habis
dibelanjakan untuk bermewah tanpa tujuan sebenar. Harta yang lebih daripada
keperluan asasi ini wajib dizakatkan. Sebagai contoh, seorang itu mempunyai
pendapatan gaji sebanyak RM10,000 sebulan, sedangkan keperluan asasinya
hanya RM5,000. Dalam setahun akan terkumpul kira-kira RM60,000. Wang ini
wajib dizakatkan, sekalipun tiada lagi dalam simpanannya. Kadar zakatnya
ialah RM1,500 atau RM125 sebulan.

Untuk makluman saudara, saya difahamkan pihak pentadbiran PPZ Wilayah
Persekutuan telah menyelaraskan kutipan cukai pendapatan dengan zakat gaji
bagi pihak orang Islam yang mempunyai gaji yang cukup nisab. Mereka secara
automatik telah mengambil sebanyak 2.5 peratus atas nama zakat, manakala
selebihnya dikekalkan atas nama cukai pendapatan.

Jika maklumat ini benar, maka saya mengucapkan setinggi-tinggi tahniah
kepada pihak pentadbiran zakat atas daya usahanya untuk membersihkan gaji
yang diterima umat Islam, sekalipun hukum zakat gaji masih dipertikaikan.
Saya berpendapat, pihak pembayar cukai perlu mewakilkan kepada PPZ sebagai
wakil penerima zakat untuk dimasukkan ke dalam tabung zakat yang nanti akan
diagih-agih kepada pihak-pihak yang berhak mendapat bantuannya.

(Dari blog:http://fatamorganafikir.blogspot.com)

Melayu

Kadang2 rasa x seronok jadi melayu ni, ye lah x de tinggalan tamadun untuk dibanggakan. Dah la tu, skang pon hanya jadi bangsa yang di perkotak katikkan. X boleh nak buat apa serba x jadi. Artikel kat bawah ini sekurang2nya (walaupun x sahih) berjaya memotivasikan aku untuk berkata melayu adalah bangsa terpilih dan melayu bukan satu bangsa yang tiada asal usul atau muncul begitu sahaja.

INFO DARI BLOG http://aku-macjay.blogspot.com

PIRAMID MELAYU TERSEMBUNYI DI LAUTAN JEPUN

Based on Japan’s Mysterious Pyramids (Yonaguni)-History Channel
Writter : MistisFiles Editor/Photo : MacJay.Net
[Kali terakhir disunting pada 30/4/2011. Turut disertakan beberapa informasi baru.]
Tidak lama dahulu, beberapa pengkaji telah menjumpai satu kaum yang tinggal di tepi sebuah tasik di pedalaman Jepun. Kaum ini begitu jauh dari pembangunan dan masih mengamalkan cara hidup tradisional. Bahasa kaum ini tidak mampu difahami oleh para pengkaji tersebut dan bahasa mereka tidak pula punya persamaan dengan bahasa Jepun mahupun bahasa-bahasa sekitar. Namun anehnya, para pengkaji tersebut mengesan tiga perkataan yang memungkinkan hubungan mereka dengan satu bangsa lain. Perkataan itu adalah : mata, batu dan air.


Di laut sekitar Okinawa, berdekatan Pulau Yonaguni, telah dijumpai sebuah struktur piramid menyerupai ziggurat di dasar laut! Piramid ini terletak kira-kira 100 kaki ke dalam laut dan mempunyai gerbang, tangga dan jalan berturap batu. Pakar mengatakan usia piramid ini berdasarkan ujian radiokarbon ialah kira-kira 8000 tahun Sebelum Masehi, dan peradaban Jepun ketika itu hanyalah berdasarkan cara hidup memburu binatang dan mengumpul makanan untuk sara diri. Peradaban piramid di Mesir bermula kira-kira 5000 tahun selepas itu. Siapakah yang membina piramid ini? Satu penemuan yang masih dirahsiakan oleh para pengkaji ialah : tulisan mirip tulisan Rencong telah ditemui di barat daya struktur itu terukir di ‘hall chamber di sebelah dalam piramid, yang merupakan ‘access denied’ atas sebab-sebab yang tidak munasabah oleh pihak-pihak tertentu.

Jim Mower, seorang ahli arkeologi di Universiti College London telah menimbulkan pandangan bahawa sekurang-kurangnya usia peradaban dasar laut Okinawa itu menjangkau 10,000 tahun dan peradaban ini kalau tidak melebihi sudah pasti setaraf dengan peradaban Mesopotamia dan Lembah Indus. Ahli arkeologi itu juga mengatakan bahawa “ini telah mengubah banyak pandangan tentang peradaban Asia Tenggara”. Perhatikan, beliau tidak berkata tentang ‘peradaban Asia Timur’.


Saya merasakan semua orang sudah tahu tentang satu keris purba yang ditemui di sebuah kuil purba di Okinawa. Ya…Okinawa lagi.

MISTERI GEN BANGSA MELAYU

Sebab itulah, tidak berapa lama dahulu beberapa penyelidik di Mistis Organization telah berusaha menghubungi seorang gadis yang juga seorang prodigi senyap dalam bidang sejarah di Malaysia. Gadis ini memiliki ciri-ciri kehidupan seperti beberapa prodigi terkenal dari gen bangsa misteri ini ; Adiputra, Sufiah Yusuf (kedua-duanya prodigi matematik ketika kanak-kanak) atau Ainan Celeste Cawley (prodigi kimia) sekadar menamakan beberapa contoh popular. Di Singapura, telah acapkali lahir prodogi-prodigi Melayu seperti di Nanyang Technological University, dan kisah seorang pemuda Melayu yang mendapat cGPA 4.00 dalam Fizik di Eropah.

Mistis Organization telah memantau gadis ini sejak dia berusia 12 tahun dan mula membuat kajian bagaimana beratus-ratus prodigi Melayu yang menunjukkan pencapaian luar biasa ketika kecil, mula menyusut bakat luarbiasa mereka apabila dewasa. Ingatkah saudara saudari akan Mohd. Shukri Hadafi, ketika kecilnya pada usia tiga tahun sudah mampu membaca suratkhabar. Mohd. Shukri Hadafi pernah menjadi anak angkat Prof. Diraja Ungku Aziz dan muncul dalam filem Menanti Hari Esok arahan Jins Samsuddin pada tahun 1977. Namun kehidupannya selepas itu menempuh hari-hari gelap dan akhirnya menjadi seorang penagih dadah.

Perlukah selepas ini saya menceritakan kepada anda, tentang Sufiah Yusuf? Ada sekumpulan pemikir di sebelah Barat telah mengkaji kemungkinan kacukan gen Melayu dengan mana-mana bangsa akan memudahkan lahirnya prodigi-prodigi luarbiasa bertaraf dunia. Mereka telah mula menyedari bahawa kacukan gen Melayu dan gen bangsa lain adalah kunci kepada ‘manusia-manusia mutan’ masa hadapan. Mereka telah mula memilih beberapa anak-anak muda dan melatih mereka serta menghantar mereka untuk cuba memikat gadis-gadis Melayu. Mengapa gadis Melayu? Kerana percubaan sebelum ini menghantar gadis-gadis mereka untuk membuat hubungan dengan lelaki Melayu menemui kegagalan, ada diantara gadis-gadis mereka ‘dipaksa’ mempelajari agama Islam dan ini berakhir dengan kes perebutan anak atau penceraian. Anda tahu pada era mana terdapat kekerapan kes-kes lelaki Melayu menghadapi kes perebutan anak dengan wanita asing bukan? Ya, dan saya ingin tekankan tentang ’sebab-sebab wanita-wanita asing itu begitu degil untuk mengambil anaknya dari gen Melayu itu, lari ke negaranya’. Saya boleh terima alasan ini ; kasih sayang seorang ibu.

Gadis ini mampu membaca sejarah Sriwijaya 500 tahun sebelum Masehi dan menterjemah tulisan-tulisan Mesir Purba dan maksud-maksud di dalam The Egyptian Book of The Dead, The Black Book dan The Golden Book of Scarab Ankh. Untuk mengetahui sejarah Melayu lebih 1000 tahun sebelum Masehi, terpaksa mencarinya di dalam kitab-kitab paling misteri di dunia The Mummy dan piramid yang menakjubkan!

Jika orang Melayu yang dungu berusaha memadamkan sejarah bangsanya sendiri, saya nasihatkan anda akan menemui kegagalan paling pahit kerana orang Mesir Purba, Phoenicia, Assyria, Babilon dan sejauh Viking di utara Eropah…mereka ada menyimpan jejak sejarah Kemelayuan yang paling misteri. Jika anak-anak Melayu yang bingung dan orang lain yang cemburu cuba membakar ‘Sejarah Melayu’…malangnya ‘Sejarah Melayu’ telah di’fotostat’ banyak-banyak dan diberi kepada bangsa-bangsa lain. Sepertimana Maharaja Sriwijaya telah menghantar keturunannya untuk membina berpuluh-puluh negarakota untuk mengekalkan survival dan hegemoni, maka sejarah Kemelayuan telah disimpan kemas dalam lipatan sejarah bangsa-bangsa lain untuk tujuan yang sama.

MELAYU - THE LOST TRIBE

Ketika Ptolemy, seorang ahli geografi Yunani melukis peta semenanjung Tanah Melayu,beliau telah menamakan semenanjung ini ‘Golden Chersonese’ yang bermaksud Semenanjung Emas ketika manuskrip-manuskrip India Purba menamakan tanah ini sebagai ‘Suvarnabhumi’ iaitu Tanah Emas. Sebuah manuskrip Yahudi Purba menceritakan sumber bekalan emas untuk membina negarakota Kerajaan Nabi Sulaiman diambil dari sebuah kerajaan purba di Timur Jauh yang dinamakan Ophir.

Kajian dari manuskrip kuno Firaun Mesir dan hieroglif di dinding-dinding kuil telah mendapati bahan pengawet, kapur barus dan rempah-rempah untuk upacara ritual mengawet mayat diimport dari sebuah kawasan di sebelah Nusantara ini. Apa yang terjadi di Nusantara beribu tahun yang silam? Benarkah ketika Firaun-Firaun Mesir sedang membina Piramid, bangsa yang tinggal di Nusantara masih bercawat dan melukis gambar monyet di gua-gua? Nampaknya perdagangan rempah telah berjalan beribu tahun dahulu malah bangsa misteri di Nusantara telah mampu mengeksport emas dikala kerajaan lain hanya mampu memperdagangkan kendi-kendi, gendang dan seramik purba.

‘The Lost Tribe’ adalah Bangsa Gunung (Malai) yang telah lama meninggalkan Tibet ; bergerak ke arah Timur ke satu destinasi yang tidak diketahui. Illuminati ingin benar mengenali bangsa ini. Kerana di dalam kitab-kitab Yahudi Kuno dan manuskrip-manuskrip suci ada menceritakan bangsa yang hilang. Juga Bumi Mala. Pada mulanya Yahudi Zionis menyangkakan Red Indian Amerika adalah ibu bagi segala orang-orang Manasseh ‘the lost tribe’. Tetapi kesemua keputusan DNA adalah negatif. Prof Ralph Olssen kemudiannya mengkaji secara mendalam tentang Book of Mormon (yang diselewengkan dari satu manuskrip kuno) dan membuat kajian DNA sekali. Keputusan beliau adalah, ibu bagi segala keturunan Manasseh adalah orang-orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu.

Mengikut manuskrip kuno yang diseleweng menjadi Book of Mormon itu lagi, sebahagian daripada Melayu Semenanjung (termasuk Selatan Thai) juga adalah dari keturunan Bani Israel, iaitu dari kumpulan Lehi (iaitu terus dari Manasseh, yakni anak kepada Nabi Yusuf a.s. Nabi Yusuf mempunyai dua orang anak sahaja, iaitu Manasseh dan Ephraim).

Namun Mala bukanlah bangsa asal. Mala mempunyai ‘benang-benang merah’ dengan bangsa Scythia. Scythia merupakan bangsa asas kepada semua puak Eskimo, asli Yunan, asli Dai, asli Taiwan, hingga ke ke kaum Ainu di Jepun dan suku misteri di pulau-pulau Jepun sebelum kedatangan kaum Yamato (kaum dominan Jepun pada hari ini) Lembah Mekong, Tanah Melayu, Borneo, Sumatera, Jawa, Sulawesi, Filipina, Pasifik , Madagascar dan Amerika Latin.

Scythia merupakan sebuah bangsa nomad berkerajaan yang berasal daripada Asia Tengah (ingat Teori kapak Tua dan bangsa Kambuja?) berhampiran dengan Laut Hitam. Kaitan antara Melayu dengan Scythia telah dirumus oleh seorang arkaelogis Eropah di sekitar tahun 1830an lagi. Maka ada kemungkinan Scythia merupakan bangsa asal daripada Nabi Adam a.s. Ini kerana Nabi Adam a.s. mempunyai 22 pasang anak, atau bermaksud 22 bangsa asas (kemungkinan dari kajian setakat ini).

‘The Lost Tribe’ telah bergerak ke ‘Promised Land’.Semua puak Yahudi yang 12 (puak Yahudi asli yang pernah mengikut Nabi Musa a.s dan terlibat pada peristiwa di Padang Pasir Sinai) telah dikenalpasti oleh Yahudi Zionis (Yahudi ke-13 iaitu Yahudi campuran dari kaum Satanic-The Khazar dan Ashkenazi) namun masih terdapat satu puak Yahudi yang diketahui mereka mengamalkan ajaran Nabi Ibrahim dan Nabi Yusof, ajaran wahyu dari kitab Taurat. Pada istilah hari ini, mereka adalah orang-orang Yahudi Islam yang hilang dari rekod Illuminati dan Zionis.

Imbauan : Raja kepada segala Raja di Timur ialah empayar agung Melayu. Betapa hebatnya Raja bagi segala tamadun Timur ini apabila mereka terkenal dengan gelaran Raja Lautan dan Raja Daratan. Di mana-mana negeri-negeri yang berada dalam naungan mereka :-

ada yang digelar tanah penghujung dunia,
ada yang digelar Semenanjung Emas,
ada yang digelar Survana Bumi,
ada yang digelar Golden Chersonese,
Bayangkanlah, hinggakan hamba-hamba di istana mereka juga mampu dihiaskan dengan emas. Ini belum lagi dibincangkan tentang sistem matawang mereka, kerana bangsa Melayu sebenarnya gemar berniaga dengan menggunakan emas, tetapi ke mana perginya semua rekod-rekod agung ni? Kemana perginya senjata-senjata canggih Melayu? Di mana perginya armada-armada laut Melayu yang besar gedabak dengan nama jolokan “JONG”. Adakah ianya jauh lebih lebar dari kapal Laksamana Cheng Ho? Rekod sejarah yang benar ini semuanya selamat disimpan dalam arkib-arkib museum terkenal di Eropah dalam genggaman ejen sulit yang bertopengkan sang penyelamat.

Mereka menubuhkan kerajaan BUNGA di tebing-tebing pergunungan. Kerana itu istilah Banjaran HiMalaya kekal hingga ke hari ini… Mengenangkan bangsa gunung yang hebat lagi kuat dengan rajanya.

Jika anda sedar, bangsa Melayu-lah bangsa yang paling gemar menanam bunga-bunga di halaman rumah. Bunga sebenarnya terlalu sinonim dengan bangsa ini.Berhentilah menjadi goyyim kerana anda bukanlah sebuah robot ciptaan ejen Yahudi yang bertopengkan sang penyelamat. Tetapi anda sebenarnya adalah seorang pejuang yang dilahirkan sebagai bangsa Melayu dibumi Mala ini.

Bangsa Melayu juga merupakan bangsa terawal membina tugu-tugu kota yang merentasi dari :
  • UTARA (kemboja, cempaka, melati, petani, langkasuka, cermin, segenting)
  • TENGAH (kelantan, pahang, johor, melaka, kedah tua, selangor)
  • TIMUR (funan, okinawa, sulu,)
  • SELATAN (sumatera, riau, jawa)
Begitu hebatnya tamadun agung Melayu itu yang hanya segelintir sahaja para pewaris diraja yang tahu. Rekod tamadun ini berjaya disembunyikan oleh golongan Iluminati sehinggakan hampir kesemua teknologi Melayu dahulu kala berjaya disimpan di arkib-arkib tersohor dunia di Eropah. Tidak cukup dengan itu, tinggalan sejarah yang agung ini turut dikaji di dalam makmal-makmal oleh pengkaji logam. Bolehkah anda bayangkan bagaimanakah laksamana-laksamana dan pendekar-pendekar Melayu boleh sampai ke Hawaii dari semenanjung kepulauan cebu tanpa sesat dengan hanya berpandukan sejenis alat apungan dari cerdik pandai anak Melayu.

Saya amat yakin kini bahawa golongan Illuminati sedang memerhatikan bangsa Melayu. Mereka pasti tidak akan sesekali lupa pada ramalan seorang tukang tilik dari kalangan bangsa mereka, Nostradamus, yang berbunyi :

“Dia muncul dari negeri yang terletak di pertemuan tiga buah laut. Negara Timur tempat perjuangan pemimpin tersebut terletak di pertemuan tiga buah laut.”

-Nostradamus
Dibawah ini saya sertakan sebuah video dokumentari penemuan piramid misteri di Jepun yang mempunyai ciri-ciri Melayu ini :
Dibawah ini pula adalah beberapa buah gambar yang telah berjaya dirakamkan oleh Gary Hagland (underwater photographer), Tom Holden (videographer) dan “C” Hagland (underwater videographer) :

-klik untuk besarkan ; 30/4/2011-

MELAYU DAN YAHUDI

Tahukah anda bahawa Yahudi (Zionis) kini sedang giat mengkaji tentang satu bangsa yang hilang?. Mengikut daftar bangsa yang hilang di dalam Kitab Yahudi Kuno, terdapat 12 puak Yahudi di masa lalu :

1. Reuben
2. Simeon
3. Levi
4. Judah
5. Issachar
6. Zebulun
7. Dan
8. Naphtali
9. Gad
10. Asher
11. Joseph
12. Benjamin

Di dalam 12 puak yang hilang ini, hanya keturunan Nabi Yusuf a.s. sahaja yang hilang daripada rekod Yahudi. Keturunan Nabi Yusof a.s menurunkan dua puak yang lain iaitu Manasseh dan Ephraim. Mengikut satu kitab Yahudi, satu ‘lost tribe’ Bani Israel (yang mendapat petunjuk ILAHI, iaitu beragama Islam) akan membunuh Yahudi Zionis di Palestin. Di dalam kitab Yahudi kuno yang lain pula, ada mencatatkan golongan Manasseh (anak kepada Nabi Yusuf a.s.) bakal menyembelih Yahudi jahat (Zionis/Yahudi Kabbalah) di Palestin. Setelah Yahudi membuat pencarian, terdapat banyak puak golongan Manasseh di sebelah timur.

Percaya atau tidak, sememangnya bangsa Melayu termasuk diantara senarai bangsa yang hilang tersebut. Menurut suatu kajian, Melayu dipercayai berasal dari keturunan sebelah Nabi Yusuf as, yang telah menurunkan generasi Manasseh. [klik di sini]

Kajian projek genome oleh Rabbai Jacobovici telah dilakukan untuk mengesahkan hipothesis Dr.Ralp Olsen berkenaan Israel DNA variant dalam Bangsa Mala (rujuk www.mormonslocation.com). Projek genome itu dijangka lengkap dalam tempoh 5 hingga 10 tahun akan datang khusus untuk lost tribe disebelah South East Asia region.

Wallahualam…