Rabu, 2 Disember 2009

The Soul and The Basket

Sewaktu diakhir tahun latihan aku, Pengurus Operasi menemuduga aku dan bertanya apa masalah aku. Jawapan aku adalah aku takut untuk melakukan kesilapan. Dia kemudiannya berkata yang aku dialu-alukan melakukan kesilapan (selepas pertimbangan untuk keselamatan Manusia dan loji) kerana dengan kesilapanlah aku akan cepat belajar. Aku perhatikan generasi terbaru Loji aku (Generasi selepas penghijrahan beramai2 ke Petronas) ada masalah sering mengulangi kesalahan dalam melakukan aktiviti harian (rutin). Kesalahan kesalahan ini adakalanya kelihatan kecil dan sering diabaikan tanpa diambil iktibar sehinggakan setiap kali berlakunya ulangan sering disambut dengan gelak tawa. Apa yang menghairankan tidak terdapat nota2 poket dibawa bersama2 meskipun usia didalam bidang ini baru setahun jagung. Apa yang paling hebat alasan yang sering diberi untuk menutup kesilapan. Aku sedar aku juga bukan sempurna (hanya Allah maha sempurna) tetapi inilah fungsi kerja berkumpulan iaitu menampal kesilapan sesama sendiri dengan kelebihan masing2. Kalau dah selalu mengulangi kesilapan yang sama nak back-up orang lain macam mana? Antara sebab aku memulakan Blog aku adalah untuk berkongsi pengalaman supaya segala kesilapan aku tidak diulangi selain memberi ingatan kepada diri aku.
Sewaktu aku di Universiti seorang pensyarah aku (Dr Azahari Ismail) sering mengulangi, apabila hadir didalam kuliahnya hendaklah membawa bersama The Soul and The Basket (Jiwa dan Raga). Ini amat penting kerana apabila kita hadir secara fizikal dan mental ilmu senang diserap (salinan minda sebelum diserah kepada Cerebellum). Jadi untuk apa2pun yang kita lakukan untuk berjaya hadirlah dengan jiwa dan raga. Aku perhatikan inilah kekurangan generasi baru ini. Tidak membawa bersama Jiwa dan Raganya kedalam Loji, sering ditinggalkan untuk aktiviti luaran.

Tiada ulasan: