Sabtu, 14 November 2009

Kepala Otak kau!

Sebenarnya kita kurang mengambil tahu bahagian tubuh yang dinamakan otak didalam kepala kita ini. Tambahan pula bagi orang melayu (lelaki) kepala bawah sering diambil berat dan menjadi lambang kehebatannya, beristeri lebih dari satu, anak ramai dan sebagainya digambarkan sebagai sesuatu yang hebat. Maka lahirlah pelbagai ubat kuat untuk menguatkan kepala bawah ini. Sayangnya bagi orang melayu, perlumbaan untuk menguatkan kepala atas dan otak khasnya amat kurang diambil berat. Tidak hairanlah ramai golongan burung kakak tua dikalangan kita yang malas membaca tetapi lebih suka mengambil fakta dari gosip dan TV. Apabila timbul sesatu isu, fakta kurang dititik beratkan tetapi kefanatikan dan apa 'orang kata' sering menjadi hujah. Apa yang lebih malang Pak Pandir dan Lebai Malang sering disalahkan tanpa bercermin akan keupayaan diri yang lebih jahil dari kedua watak sindiran ini.

Buat masa sekarang, negara barat sedang giat mengkaji bahagian otak ini. Berdasarkan kata2 ahli fizik terkenal, Fritjof Capra, dalam bukunya 'The Tao of Physic' "Seharusnya ada peralihan daripada ilmu2 fizik yang mengkaji objek mati di alam semesta kepada usaha memahami diri manusia. Ini kerana pengatahuan itu tidak lengkap hingga kehari ini" Tahun 1990 sehingga 2000 telah di istiharkan sebagai era otak oleh pemerintah Amerika dan secara tidak langsung menghasilkan banyak maklumat baru mengenai otak.

Sebenarnya bagi umat islam perkara ini bukanlah perkara yang baru. Agama islam telah memberi saranan untuk mengenal diri terlebih dahulu bagi mengenal Allah. selain itu fungsi akal amat dititik beratkan dalam setiap hukum dan kerana itu perkara yang mengkhayalkan adalah haram hukumnya didalam islam.

Kejahilan dalam ilmu tentang Otak menyebabkan kita gagal memaksimakan fungsi otak (Akal). akal adalah anugerah Allah kepada manusia yang diamanahkan menjadi Khalifah. Kegagalan ini akhirnya menyebabkan kita gagal menjadi Khalifah dengan baik dan berkesan.


1 ulasan:

Chemical Engineering Net berkata...

Betul tu, gunakanlah..PPE...amat2 penting...

Dulu aku punya coverall 2 lapis...gila panas...tapi terpaksa...kalis chemical dan kalis api (nomex)