Isnin, 22 Disember 2008

Rachun

Kali ini aku akan mempersembahkan sketsa khas buat pembaca blog aku, tajuknya Rachun. Sketsa ni tiada nilai2 moral ataupun berunsur nasihat kerana bagi pengkritik filem Utusan Malaysia Ku Seman Ku Hussein, keperibadian sesuatu filem itu menyampaikan maksud bukannya nak mengajar orang.
Terimalah.....Rachun

Lokasi: tumpahan Kimia didalam Loji
Masa: Awal Shift (0700 hrs)
Watak Utama: Romli
Watak Pembantu: Penyelia (Che' Hussein)
Watak sampingan: Kengkawan Romli

Che' Hussein: "Rom, ada tumpahan kimia kat lokasi T-222"
Romli: "Tumpahan Kimia..teruk ke?"
Che' Hussein: "Tak la berapa teruk Rom, tapi kalau dibiarkan nanti melimpah keluar Loji, bahaya untuk alam sekitar tu!"
Romli: "Ah.. tok sah nak temberang lah Sein...dah 10 tahun aku kerja kat sini dah biasa memde tu tumpah kat situ. Dulu Bos suruh tanam kat belakang kilang je, pasal tak nak hantar ke Bukit Nenas" (Majikan mereka adalah warga asing yang amat pentingkan kebersihan di Negara mereka)
Che' Hussein:"Banyak lah kau punya alasan, cepat datang sini"
Romli: "Rilek la Sein, aku nak mencekik dulu ni"
Che' Hussein: " Okey lah, yang lain mana?"
Kengkawan Romli: "kami pun tengah mencekik"

Selepas 15 minit...
Romli: "Gila kau Sein...nak suruh aku buat kerja ni tanpa Full Face mask, kau nak suruh racun2 ni masuk dalam peparu aku?"
Che' Hussein: " Okey..Okey aku gi amik FFM"
Romli: "Sementara kau nak amik memde tu aku nak isap rokok sekejap"

Selepas 1 jam bekerja...
Romli: Sein...setahu aku, kerja2 macam ni x boleh dilakukan secara berterusan, nanti rosak peparu aku...aku nak berehat sekejap. Jom kengkawan kita gi Isap Rokok"

1 jam sebelum habis Syift...
Romli: "Sein, aku nak pergi mandi dulu...biar orang syift malam sambung. Aku tak nak balik dengan racun kat badan aku...bahaya kat keluarga aku. Kalau mereka sakit bukan kau yang susah"
Kengkawan:"betul tu...!"

Lokasi: Rumah Romli
Isteri Romli: "Abang...kalau nak merokok tu boleh tak kat luar rumah, busuk lah bau asap ni"
Romli: "Bukan boleh mati pun hidu asap rokok ni!"

Tammat.........

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

...

Tanpa Nama berkata...

Watak Romli spt diperbodoh2 kan dlm situasi yg sedia tidak kena..Adakah tuan punya blog berpendapat Romli tidak berhak mempertahankan haknya hanya kerna dia si perokok tegar? Perlukah Romli mengiyakan saja perkara yg boleh merosakkan lagi peparunya yg telah sedia dicemari tar dan nikotin hanya semata2 mahu memuaskan hati si tauke yg mengurus loji kimia seperti mengurus kilang kicap?

p/s: makin byk artikel mastika dlam blog tuan...lepas ni bole la tukar kepada sembangmastika.blogspot pulak...masukan sekali artikel cicak kepala 2 yg kuar metro baru2 ni...pasti gempak..

Ibnu Ismail_77 berkata...

Racun tetap racun...rokok meracuni segenap pelusuk muka bumi secara sah tanpa undang2 dan MSDS yg sewajarnya. PEKERJA loji yang mematuhi tuntutan MSDS ditempat keje kemudian menjadi mangsa racun2 ini adalah sesuatu yang menduka citakan. Sepatutnya rokok dilayan sama seperti bahan2 kimia yang lain.