Rabu, 16 Julai 2008

Buku pasal Pam Empar



Syukur kepada Allah kerana setelah beberapa bulan bertungkus lumus akhirnya naskah pertama buku terjemahan berjaya aku terbitkan.
Kalau korang ada baca artikel dari blog aku ni yang lepas2 korang akan terbaca satu artikel bertajuk "Bahasa Malaysia". Dalam artikel tu aku ada menyatakan perihal penerbitan bersifat ilmu (kejuruteraan) yang diterjemahkan ke Bahasa Melayu yang membuatkan seluruh pembaca berbangsa melayu kepeningan. Bertitik tolak dari situ aku bercita2 untuk menerbitkan satu bentuk penterjemahan yang aku rasakan sepatutnya dibuat.
Akhirnya lahirlah "Pengenalan kepada Loji Kimia bhg.1" dan sekali gus membuktikan yang aku bukan sekadar pandai mengkritik:

Isi Kandungan:
Tajuk
1. Unit Asas
1.1. Jarak
1.2. Luas
1.3. Isipadu
1.4. Berat
1.5. Tekanan
1.6. Suhu
1.7. Contoh penukaran unit
2. Spesifik Graviti beberapa unsure dan cara pengiraan ketumpatan
3. Pekali dan cara penukarannya
4. MSDS
4.1. Bahaya kebakaran dan letupan
5. Kimia asas
5.1. Susunan atom unsur
5.2. Formula am sebatian organik
5.3. Jadual berkala
5.4. Contoh membaca jadual berkala
5.5. Siri kereaktifan kimia
6. Lukisan kejuruteraan dan MOC
6.1. BFD
6.2. PFD
6.3. P&ID
6.4. Lukisan isometrik
6.5. MOC
7. Pengenalan kepada alatan loji
7.1. Injap (Valve)
7.2. Hammering
8. Pam (Pump)
8.1. Pam Empar (Centrifugal Pump)
8.2. Mengawal kapasiti aliran discharge
8.3. Pam Pemindahan Positif (Positive Displacement)
8.4. Alat sokongan Pump
8.5. Cavitation
9. Petua
Rujukan:
1. Stanley m.Walas, Chemical Process Equipment (Selection and design)
2. C. Branan, Rule Of Thumb for Chemical Engineering
3. Perry, Perry’s Chemical Engineering Handbook
4. Artikel dari Chemical Engineering Magazine
5. Bahan – bahan dari Internet; www.engineeringtoolbox.com, www.cheresources.com dan www.eng-tips.com
70 m/s kesemuanya dan pada harga rm 15.

Pada hari pertama 9 naskah telah terjual (aku x pasti kenapa diorang beli, samada segan dgn aku ataupun memang buku aku berkualiti) dan target aku ialah 100 naskah.
terima kasih buat 9 pelanggan pertama aku:
  1. Zainal
  2. Syafie
  3. Hanif
  4. Abang Hamzan
  5. Rozik
  6. Kawan Rozik?
  7. Roslin
  8. Hizam
  9. Azmi
Aku doakan semoga kamu semua murah rezeki.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

xpela,tlg kwn2...