Jumaat, 23 November 2007

Analogi 2: Pam Empar


Aku perhatikan sekarang terdapat satu trend baru dimana kompeni yang telah stabil mengambil pekerja yang boleh dibayar murah(?). Seperti mengambil lulusan IT untuk jawatan juruteknik proses atau mengambil 2 lulusan Universiti (fresh) untuk menggantikan seorang tenaga mahir asing.
Dah namanya fresh atau x tahu, kengkadang Pam (pump) pun baru je kenal kat sini, apatah lagi nak membezakan yang mana Pam Empar (aku rasa x ada yang kenal kecuali aku letak Centrifugal Pump) atau +ve displacement.
Teringat pulak masa aku memula kerja, assignment pertama aku ialah mengecam paip2 dalam loji. Woh...agak sukar jugak bagi budak fresh dah la P&ID x berapa mahir, akhirnya adalah seorang abang juruteknik (En. Zawawi a.k.a Awie) kata kat aku, kat loji ni nak senang pertama sekali kena tahu mana suction dan mana discharge pam.
Kali ini aku nak berkongsi dengan adik2 yang baru masuk keloji pemprosesan kimia ni, korang kena tahu pam ni antara alatan utama kat loji dan yang paling banyak ialah dari jenis Pam Empar (Centrifugal Pump).

Anggaplah Pam ini seperti atlit lempar Tukul Besi, lengannya adalah impeller dan jarak yang boleh dicapai oleh Tukulnya adalah Head nya. Semakin besar lengan dan kuat cara atlit berputar maka semakin jauh Head nya dan semakin besar Tukul yang mampu dibawa. Apabila Tukul tadi terlanggar sesuatu ia akan menghasilkan tekanan kerana tenaga kinetik(gerakan) telah bertukar kebentuk tekanan, kerana itu Discharge pam terdapat satu Presure Gauge (Tolok Tekanan) yang mengukur aliran bendalir yang terkena dinding paip (Tekanan = Head x Ketumpatan bendalir x daya Graviti). Apabila Tukulnya berat dia akan menggunakan lebih tenaga (amp pam tinggi), apabila dia menggunakan sedikit tenaga maknanya beban Tukul sedikit (amp rendah). Jika sewaktu dia menghayung lengannya, ada orang menghalang lengannya dengan kasar, bahunya boleh patah begitu juga kesan Shut Off Pressure kepada pam.
Apabila dua atlit melempar Tukul Besi serentak (anggap tenaga sama), jarak lontaran tidak berubah cuma dua Tukul berada dihujung garisan (isipadu bertambah); begitu juga keadaan pam yang berada dalam keadaan bersebelahan (series). Berlainan dengan MultiStage; ianya seperti atlit pertama melontar Tukul kepada atlit kedua dan atlit kedua melontar Tukul lebih jauh dari garisan asal(head).

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

aishhhh.... dop leh wi contoh lain ke boh?

Ibnu Ismail_77 berkata...

Semuanya melalui imeginasi....makin dekat dengan manusia makin senang nak agak...setiap kali berdepan dengan masalah pam empar, cuba letakkan diri pada keadaan atlit tukul besi.